RECENZE: X-Men Origins: Wolverine

Josef Kníže
4. 5. 2009 0:00
Mlýnek na maso v pohybu. Méně masa, více krve prosím!
Foto: Hratelně.cz

A sakra! Tak tohle jsme fakt nečekali! Většina herních adaptací se nese v duchu rejžování peněz z nebožáků slintajících nad filmem, případně z čestných fanoušků, kteří očekávají něco kvalitního. Navíc se kvůli ratingu hra brutálně ořezává. Raven Software ale kašlal na předpisy a pořádně s námi zamával. Teprve teď totiž začínáme chápat, proč se jejich herní adaptace filmového kousku X-Men Origins zařadila do skupinky "pouze pro dospělé". I film by mohl závidět, Mortal Kombat pak pověsit bulvy na stěnu pocty. Tohle je masakr!

Jak už vám jistě došlo, herní Wolfi z části staví na stejnojmenném filmu s Hughem Jackmanem v hlavní roli, který se právě teď ohřívá v českých kinech. Pokud byste chtěli pochopit kompletní příběhovou linku, do kina si zajděte. Ale i když tak neučíníte, zážitek ze hry si tím neskazíte. Hra se totiž k filmu připojuje jen v určitých částích a především ve druhé půlce pak vymýšlí naprosto vlastní děj. Vše začíná formováním týmu X, do kterého se přidají i Logan (Wolverine) se svým bratrem Victorem Creedem (Sabretooth). Ihned první mise v Africe, která prostupuje celou hrou jako herní flashbacky se Loganovi zhnusí (i na takového drsňáka totiž představovala příliš násilí) a tak Logan tým opustí. Jak se později ukáže, vedoucí týmu, plůkovník Stryker, tam hledal adamantium. Onu záhadnou slitinu, kterou bude poté obalena kostra Logana, čímž ho učiní prakticky nezničitelným. Rozpad týmu ale není to jediné, co v příběhu hraje roli a jelikož nechci kazit překvapení jak hráčům, tak divákům, nechám vše zahalené tajemstvím.

Foto: Hratelně.cz

#hodnoceni

Po druhé půlce se hra od filmu odpoutává a jde si svou vlastní cestou. Logan se tak kromě Afriky, Canady či zasněžených Alp vydá do tajných laboratočí, kde vědci kutí obrovitánské roboty, které mají vymýtit všechny mutanty na světě. To se samozřejmě nikomu nelíbí (a mutantům obzvlášť) a kdo jiný se může odpůrcům postavit, než nadopovaný Wolverine.

Wolverine se představuje jako klasická konzolová arkádovka, nejvíce podobná nedávnému Force Unleashed. Tam, kde si ale fanoušky Star Wars ustříkávali do kalhot ze jmen svých oblíbených hrdinů boduje Wolverine v mnoha jiných ohledech. Jistě, filmovou licenci tu máme, všechny postavy jsou si tak věrni svým reálným předlohám, což hře dodává punc osobnosti (především Hugh Jackman jakožto Logan je podle mně jednou z nejlépe castingovaných postav vůbec). U ostatních se s fotorealistickou podobou vývojáři moc nenamáhali, snaha ale byla. Herní náplň je pak věrná "slash´n´dash" řežbám. Běháte po striktně lineárních úrovních (jsou ale i výjimky) a mixujete vše živé v dosahu. Toť základ, který většině lidí přijde zábavný tak na půl hoďky. Jako každé pořádné jídlo se ale skládá z ingrediencí, které dohromady tvoří chutný celek.

Foto: Hratelně.cz

Během celé hry si vystačíte se dvěma tlačítky pro lehký a tvrdý úder, chytačkou a vlčím skokem, kterým dostanete kohokoli přes celou místnost (náramně povedené). Kombinací těchto kláves pak vytváříte famózní komba, která jsou navíc podpořena vylepšováním vaší postavy ve stylu RPG. Jistě, nejedná se o tak komplexní seznam, jako je tomu řekněme v Mass Effectu, pro potřeby hry ale postačí. Sbíráním psích známek z padlých vojáků hromadíte skilly, které pak ve speciálním menu přiřazujete vlastnostem, které se nejvíce hodí vám. Základní tři se dělí na pařáty, zdraví a vztek. Můžete si tedy prodloužit zdraví, zvýšit ničivost vašich pařátů či se "rychleji vztekat". Tento stav vám dopomůže ke čtyřem speciálním útokům. Samozřejmě čím akčněji si v boji vedete, tím více vzteku máte a tím častěji můžete zmíněné brutality využívat. Časem se tak budete točit jako vrtule, házet šipky či si nabíjet pařáty vztekem, čímž obvykle dochází k hektolitrům krve na obrazovce. Cokoli, co používáte si navíc můžete vylepšit či si "dokoupit" nová komba, díky čemuž je hra svěží a zábavná až do konce. Wolverina si tak během hry můžete předělat ke stylu, který vám sedí nejvíce.

Foto: Hratelně.cz

Kromě skillů jsou po levelech roztroušeny tzv. Mutageny, které vám propůjčují specifické vlastnosti. Postupně se vám odemknou až tři sloty, do kterých si budete moci dát např. rychlejší regeneraci, neustále dobíjený vztek, předsmrtné stavy, kdy jste doslova mlýnek na maso a mnoho dalšího. Opět tu máte volno ruku v rozhodování, proto se vyplatí hrou projít několikrát. Nejen, že za jednu hru nenajdete všechny známky, mutageny či skilly, navíc jsou ve hře bonusové sochy, které odemykají nové oblečky pro Logana, bonusové arény a další. Na "obyčejnou" arkádovku jsou tak X-Men Origins neobyčejně pestrou hrou.

Možná jste to s řádků výše již vycítili, ale Wolverine je neuvěřitelně brutální hrou. Tam, kde si film snaží udržet širší publikum a zakrývá nehoráznosti umělým natočením kamery, si hra nebere servítky a dokazuje, proč byla koncipována pro dospělé. Kromě samotného faktu, že pařáty usekáváte končetiny, krájíte vejpůl či děláte z břicha vojáků sekanou jsou ještě samotné "filmové" momenty pojaty maximálně nehumánně. Komba jsou obvykle zakončována zpomaleným průletem kamerou, kdy vidíte, jak jste někoho rozpárali na dvě části a k tomu ještě Logan s chladným pohledem bez emocí někoho narazí na kůl. Třešničkou na dortu jsou pak zakončováky, kdy někoho popadnete a včasným zmáčknutím tlačítka mu zarazíte pařáty do krku a trhnete. Mně osobně nejvíce dostal moment, kdy Logan nebožákovi utrhl ruku a ještě ho s ní umlátil. A to je pouze malá část šíleností, na které ve hře narazíte. Chtěli jsme to? Máme to mít. Konečně můžeme přestat nadávat na dětskost Force Unleashed a dalších arkádovek, kde dělal světelný meč asi stejnou paseku, jako dítě s lízátkem. Když někoho seknete, tak teče krev. A za to vývojářům děkujeme.

Foto: Hratelně.cz

Bohužel, všechno dobré musí jednou končit a Wolverine nenabízí kromě hlavní příběhové linky zhola nic, u čeho bychom se mohli pozastavit. Při ležérním typu hraní se na konec prokoušete za přijatelných 8 hodin a jediné, co zbyde jsou bonusy a opětovné hraní, do kterého vás s největší pravděpodobností zláká fakt, že zcela jistě objevíte ještě něco nového.

Grafický kabátek si vzal na paškál osvědčený Unreal engine třetí generace a věru nezklamal. Rozhodně nečekejte grafické orgie druhých Gearsů, určitě se ale najdou místa, kde si vaše oči smlsnou. Modely postav jsou velmi detailní (o to více potěší, že je ve hře početný seznam nepřátel včetně bossů), animace ladné a skvěle propojené a navíc potěší milé detaily, které sice na hru samotnou nemají vliv, jako celek ale dělají z hezké hry hru působivou. Vývojáři se vyhráli se zobrazením poškození nejen Logana, ale i nepřátel. Očekávejte tedy spousta válejících se končetin a nepřátel v agónii. Wolverina studio obdařilo třívrstvým modelem poškození, který rozeznává kostru, svalstvo a kůži. Během soubojů tak vidíte, jak se Logan "ohlodává", střelné zbraně z něj po chvíli dokáží udělat téměř Terminátora, kterému ze zbytků kůže trčí hrudní koš. Po chvíli klidu se pak rány začínají pomalu zatahovat a vše vypadá velmi plynule a přirozeně.

Foto: Hratelně.cz

Vyzdvihnout musím i interaktivní cut-scény, kterých je ve hře požehnaně. Ať už lví skoky, masakrování posádky helikoptér, souboje s bossy či finální epický vzdušný souboj - vše je tu dokonale nasnímáno a také triviálně jednoduché v ovládání. Wolverine je jeden z těch titulů, kde mačkáte tlačítka a na obrazovce se dějí neskutečné věci. Kromě jednoduchosti máte z Wolfyho také neuvěřitelný pocit moci a i když se v pozdějších fázích hry najdou nepřátelé, kteří vám řádně zatopí, téměř nikdy se nestane, že byste byli při smrti. I když...nejvyšší obtížnost je mazec.

I na tak vypiplané hře se však najdou nedodělky, které tu naštěstí neničí samotný zážitek. Oblečení, které se na Loganovi počas bitvy promění v kusy hadru, zázračně narůstá vždy, když máte level-up, což vypadá trochu směšně a nelogicky. Několikrát jsem hru musel restartovat z checkpointu, protože se Logan podivně zasekl v levelovém bugu, jsou to ale jen kapky v moři a hru vám téměř nezbzdí. Naopak musím pochválit perfektní optimalizaci a ovládání, které nemá chybu. Je příjemné hrát titul, na kterém je vidět velká snaha vývojářů.

Foto: Hratelně.cz

Filmová licence pomohla i zvukové stránce, díky čemuž herci propůjčili své hlasy herním postavám a během hraní uslyšíte i filmový soundtrack. I přes vážnější pojetí se titul může pochlubit početnými humornými momenty, které skvěle zapadají do příběhu a rozředí nervydrásající atmosféru soubojů. Paráda.

X-Men Origins: Wolverine je po dlouhé době hra, která do puntíku splnila očekávání hráčů. Ba co víc, v některých ohledech je i přeskočila. Nenabízí nic převratného na herním trhu, ve svém žánru ale bude jen stěží hledat konkurenci a především nabízí tak lahodný filmový zážitek, že jej nelze odmítnout. Stejně jako sám Wolverine je i jeho hra nejlepší v tom, co dělá. Ale to, co dělá není moc slušné.

 

Právě se děje

Další zprávy