OccupyWallStreet vzplálo na Twitteru, podívejte jak

Ben Berkowitz, Reuters
18. 10. 2011 13:30
Protestní hnutí Occupy Wall Street nemá jedno sídlo, žádné vůdce ani přesné požadavky. Mezi lidi se rozšířilo hlavně prostřednictvím sociálnch sítí. Co stálo na začátku?
Foto: Aktuálně.cz

Celé to začalo celkem neškodně. 13. července se jednom blogu objevila nenápadná výzva, aby lidé obsadili Wall Street (anglicky occupy Wall Street) - jako by taková věc byla jednoduše uskutečnitelná.

O několik měsíců později se ukazuje, že s dostatkem energie a s využitím potenciálu sociálních sítí to skutečně možné je.

Hnutí Occupy Wall Street nemá žádnou centrálu ani lídry, přesto dokázalo téměř výhradně prostřednictvím internetu spojit tisíce lidí po celém světě. Davy demonstrantů se daly dohromady do velké míry přes Twitter, ačkoli pomohly i další platformy jako Facebook nebo Meetup.

Žádná reakce

Co bylo na začátku a jaká jiskra zažehla šířící se požár na sítích? Agentura Reuters si nechala u firmy SocialFlow vypracovat analýzu, jak se hashtag #OccupyWallStreet (hashtag je klíčové slovo spojující obsahově příbuzné tweety - pozn. redakce) na Twitteru šířil.

Poprvé se objevil 13. července na aktivistickém blogu Adbusters, ale nevyvolal žádnou velkou reakci.

O týden později, 20. července, na tuto výzvu na blogu Wake Up from Your Slumber odkázal kostarický filmový producent Francisco Guerrero. Tato stránka vznikla v roce 2006 za účelem "odhalení podvodného amerického finančního systému a zla požadování úroků za půjčky". Její název je citací z biblického verše "Už nastala hodina, abyste procitli ze spánku, vždyť nyní je nám spása blíže, než byla tenkrát, když jsme uvěřili."

Ani Guerrerův článek nezaznamenal na Twitteru větší ohlas - dočkal se jednoho retweetu (retweetem se rozumí, když jiná osoba zveřejní cizí tweet na svém účtu - pozn. redakce).

Učitelka chemie v penzi

Další zmínka o #OccupyWallStreet přišla 23. července, kdy se tento hashtag objevil ve dvou tweetech. Jeden napsal Španěl Gurzbo, autorem druhého je Cindy, newyorská středoškolská učitelka chemie v důchodu, tweetující po přezdívkou gemswinc.

Zatímco Gurzbo se nedočkal žádné odezvy, tweet newyorské učitelky přeposlalo dál osm lidí. Byl mezi nimi například odpůrce americké národní banky z Delaware, ekologický aktivista z Washingtonu nebo progresivní bloger z Alabamy.

Další dva týdny bylo opět ticho.

Až 5. srpna se hashtag objevil v tweetu uživatele LazyBookWorm. Retweetovalo jej jen sedm lidí, většinou z okruhu fanoušků biopotravin nebo básníků.

Zmínka o obsazení Wall Streetu se prostě několik týdnů potulovala internetem, aniž vzbudila větší pozornost. O její probuzení se pak podle analýzy postarali lidé, kteří se na Twitteru zabývají lokálním děním na takové úrovni, kterou nejsou schopny postihnout ani místní noviny.

Například v New Yorku výzkumníci vysledovali hashtag až k účtu Newyorkist, který se zabývá děním na úrovni jednotlivých domovních bloků. Stal se jedním z prvních sledovaných účtů, který protest v půlce září zmínil.

Video na Facebooku

První větší výskyt hashtagu na Twitteru se datuje až k 16. září, večer před tím, než mělo k obsazení náměstí na dolním Manhattanu dojít. První dva týdny protestu měly pomalý rozjezd, média o něm příliš nepsala a kromě obsazení veřejného prostranství se nic nedělo. Zlomem se stala demonstrace 1. října na Brooklynském mostě, po které policie zadržela stovky lidí.

Právě od 1. října se na internetu začal objevovat hashtag #OccupyBoston, #OccupySD a další.

Už několik dní předtím, 19. září, vznikla také facebooková stránka Occupy Wall Street, která ukázala video z protestů. "Vítejte, nově příchozí! Pište nám, publikujte odkazy na své stránky odporu, zapojujte se, dokud nezačnou fungovat," vyzýval jeden z textů. Už 22. září měla stránka tisíce fanoušků.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Pro mladé aktivisty z celého světa, kteří vyrostli s internetem a smartphonem, sehrál Twitter a Facebook při šíření protestu klíčovou roli.

"Hashtag na Twitteru nikdo nevlastní, nemá žádné vedení, žádnou organizaci, žádné krédo, ale přesně odpovídá struktuře sítě. Je to síťově šířená revolta" vysvětluje americký profesor žurnalistiky Jeff Jarvis.

Hlásí se TV Occupy Wall Street

Podle některých zpráv se demonstrantům podařilo vybrat dary ve výši 300 tisíc dolarů na různé výdaje - od vybavení na natáčení videa až po pizzu. Jiné zprávy ale mluví o mnohem nižší částce. Například Aliance for Global Justice, která se sama označuje za sponzora hnutí, vybrala prostřednictvím služby WePay.com něco přes 23 tisíc dolarů.

K tomuto pondělí je jeden z kažých 500 hashtagů použitých ve světě #OWS. A na Facebooku můžete najít na 125 amerických stránek spojených s hnutím Occupy Wall Street. Jsou mezi nimi i parodie typu Occupy Sesame Street.

Novým fenomémen spojeným s protestem je i přenášení protestů v přímém videopřenosu online. Demonstranti často používají levné kamery a vysokorychlostní bezdrátové připojení k internetu.

V sobotu tak mohli zájemci sledovat živě, jak se demonstranti rozhodují, které veřejné místo ve Washingtonu obsadí. Diváci aktivisty často podporují vzkazy "My se díváme" (We are watching) a někteří uznávají, že lepší závabu na sobotní večer si nemohli přát. "Je to mnohem napínavější, než seriál v televizi," zněl jeden ze vzkazů.

 

Právě se děje

Další zprávy