Patří silné herní počítače a výkonné konzole do starého železa? Budeme v budoucnu hrát hry převážně prostřednictvím streamovacích služeb?
Jeden z průkopníků - služba OnLive - míří z USA i do Evropy a pokud máte britskou nebu americkou kreditní kartu, můžete ji už používat i v České republice. Datarama chystá v následujících dnech praktický test této služby.
Tip: Streamované hraní smete piráty i konzole, míří i k vám - čtěte rozhovor s provozovateli OnLive
Nahradí v brzké budoucnosti konzolové a počítačové hraní? Ptali jsme se šéfredaktorů českých herních periodik a dalších odborníků na videohry.
Martin Schovanec, manažer herního obchodu Xzone.cz: Služby jako OnLive jsou jasný trend budoucí distribuce her a budeme o nich slyšet čím dál více. Už třeba v blízké době vstoupí do ČR podobná služba (zatím zdarma na dema) Gaikai, která poběží přes partnerský web českého Eurogameru. Sám jsem měl možnost ji zkoušet a hry jako Zaklínač 2 se mi tam načítají výrazně rychleji než z vlastního PC. Služby ale ještě nejsou odladěné a hraní na konzoli či novém PC nedokáží konkurovat v kvalitě a rychlosti hraní. Je ale jen otázka času, kdy tyto nedostatky padnou (třeba i zlepšením pokrytí rychlého a stabilního internetu) a pro plno lidí se stanou samožřejmostí jako streamované filmy nebo webovém online hry.
Vojtěch Novák, šéfredaktor pořadu RE-PLAY na Prima Cool: Sám jsem kdysi OnLive zkoušel a nepřišlo mi to vůbec marné. Zpoždění na PC nebylo velké a pokud bych to hrál například na televizi, tak by mi vadilo asi ještě míň. Až se rozšíří do Evropy, technická stránka už nebude velký problém. Nezapomeňme ale, že na běžném ADSL to asi bude mít problémy. Můj odhad je, že jako krabička vedle televize masový úspěch mít nebude, ale pokud ji například zabudují výrobci televizí přímo do televize, má podle mě větší šanci. Otázka také je, o jakém trhu mluvíme. V zahraničí hrají lidé hlavně na konzolích, tam je šance na úspěch největší, kdežto náš PC národ je k těmto službám dost konzervativní. Čeští hráči si nejsou zvyklí si hry půjčovat nebo je hrát v nějakém předplatném. Chtějí hru vlastnit.
Michal Burian, šéfredaktor serveru Zing.cz: Herní streamovací služby typu OnLive by mohly v budoucnu otevřít cestu k větší casualizaci her mezi hráči. Pokud si novou hru náročnou na hardware budete moci zahrát prakticky na smartphonu, tak by se tyto hardcore hry mohly dostat i k občasným hráčům. Problémem by mohly být nároky na připojení k internetu. Tyto služby jsou totiž prozatím především pro zákazníky s rychlým připojením k internetu bez omezení.
Karel Kališ, šéfredaktor serveru Doupě.cz: Herní streamovací služby (OnLive, Gaikai a podobně) mají podle mě zářnou budoucnost, ale zatím spíš tu vzdálenější, řekněme v horizontu deseti a více let. OnLive jsem pochopitelně zkoušel, ale v současné době mi služba nedokázala přinést vizuální ani herní zážitek srovnatelný s hraním stejné hry na konzoli či počítači. Pochopitelně mám na mysli rychlé, graficky náročné tituly. Další úspěchy podobných služeb závisí na rozvoji dostatečně rychlého internetu, který by zvládal minimalizovat zpoždění mezi stisknutím tlačítka a odezvou na obrazovce. Ani tak si nemyslím, že by OnLive dokázala zcela nahradit klasické herní stroje, spíš bude představovat stále zajímavější variantu.
Petr Poláček, šéfredaktor serveru Games.cz: Streamovací služby typu OnLive se v dlouhodobém horizontu stanou jedním z několika hlavních způsobů hraní a šíření her. Vytlačit a nahradit ostatní způsoby (prodej digitálních verzí, prodej her v krabicích, online hraní, mobilní hry) však v brzké době určitě nemůže a nemyslím si, že k tomu dojde i v dlouhodobém časovém horizontu. Důvodů je hned několik: 1) OnLive dokáže hry streamovat pouze v určité kvalitě a rychlosti, která je pro některé druhy her perfektně vhodná (pomalejší adventury a logické hry), pro některé méně (taktické hry, RPG) a pro jiné není z pohledu hráče vhodná vůbec (střílečky, závodní hry, bojovky). 2) Pro firmy, které produkují a vydávají hry, OnLive je a bude příjemný vedlejší příjem, ale už z principu nebudou chtít vázat své příjmy na jednu jedinou službu, která navíc není jejich. 3) Nabízí se sice srovnání se situací v hudebním průmyslu, kde jako hlavní kanál funguje iTunes, ale bohužel jej nelze použít, protože hudba není závislá na hardwaru, na kterém ji člověk poslouchá, zatímco hry ano - jsou přímo spjaty s určitou technologií, pro kterou jsou vyrobeny či upraveny. I pro OnLive se hry musí upravovat, proto jich služba zatím nabízí "jenom" 250.
A co si myslíte vy? Na čem budete hrát hry za pět let? Na počítači, konzoli, televizi, mobilu? Nebo úplně jinak? Napište nám do diskuse pod článkem, na Facebook, Google+ nebo Twitter!