Robert Levine, autor knihy The Free Ride, nedávno v Guardianu postavil na stejnou úroveň server The Pirate Bay a videoportál YouTube.
Levine tvrdí, že piráti i chamtivé technologické firmy zlikvidovali hudební, filmový i mediální trh, protože vydělávají na obsahu, který vytvořil někdo jiný. Na to, jak YouTube chrání autorská práva se Datarama v exkluzivnim rozhovoru zeptala manažerky pro strategická partnerství portálu YouTube - Candice Morrissey.
Kanály a TestTube
Formát YouTube se neustále mění a videoportál u stále větší skupiny lidí nahrazuje tradiční televizi. Na jaké změny se můžeme těšit v blízké budoucnosti?
Nyní se zaměřujeme na lepší kanály, kvalitnější nástroje pro ochranu obsahu a také nové modely vysílání. A v USA testujeme také nové modely VOD (Video On Demand). Tento model jsme testovali minulý rok u příležitosti Sundance Festivalu a bylo to velmi úspěšné. Neustále také zlepšujeme systém vyhledávání, který je v případě YouTube druhý největším na internetu.
V čem spočívá výhoda kanálů? Nejsou v rozporu s celkovým konceptem YouTube?
Kanály jsou vlastně jen jiné slovo pro uživatelské účty. Pokud hledáte klip nějakého interpreta, zadáte ho do vyhledávání a zobrazí se videa, když na jedno z nich kliknete, dostanete se na jeho kanál, kde naleznete všechna jeho videa. Ten kanál si pak můžete objednat, a jakmile vydá nový materiál, hned se o tom dozvíte.
Takže jediný rozdíl v případě kanálů je jiný design?
Ano. Testujeme například design Cosmic Panda, ale i mnoho dalších. Zatím jsou všechny ve fázi testování. Vždy máte možnost používat standardní design. Testujeme také například možnost tvorby titulků v reálném čase. Všechny projekty v testovací fázi naleznate na www.youtube.com/testtube
Plánujete nějakou bližší integraci YouTube se sociální sítí Google+?
YouTube sám o sobě je sociální síť, je založen na sdílení, komentování a hodnocení. Přesto se nám daří velmi dobře YouTube integorovat do stávajících sociálních sítí. Každý den shlédnou uživatelé Facebooku 150 let videa z YouTube, každou minutu pak více než 400 uživatelů Twitteru odešle tweet s odkazem na video z YouTube. Google+ navíc nabízí možnost videa nejan sdílet, ale i sledovat společně se svými kontakty.
Ochrana obsahu
Jak je to s licencováním a ochranou autorských práv?
Nikdy nebudeme obsah licencovat. Nikdy jsme to nedělali a není to naše poslání. Soustřeďujeme se na technologickou stránku věci. Pro naše partnery vyvíjíme nástroje, s jejichž pomocí mohou svůj obsah kontrolovat.
Jaké máte nástroje pro kontrolu chráněného obsahu na YouTube?
Od počátku YouTube mají uživatelé možnost označovat nějakým způsobem neadekvátní obsah pomocí vlaječek (flag). Od počátku také platí pravidlo, že pokud uživatel třikrát nahraje na YouTube materiál, chráněný autorským právem, je ze systému vyřazen. Je důležité si uvědomit, že na začátku byl portál YouTube obsahu uživatelů, kteří jej sdíleli. Během času lidé začali sdílet i materiály, které by neměli a jejich počet rostl. A pro velké majitele obsahu to bylo pochopitelně dost nekomfortní, protože spravují velké množství titulů.
Co jste majitelům práv poradili?
Může to znít naivně, ale snažili jsme se tomu čelit osvětou, což se nakonec velmi vyplatilo. Lidé si uvědomili, jak copyright funguje. Při nahrávání videa je upozorňujeme, že pokud materiál pochází z CD, DVD nebo televize, pravděpodobně je chráněný.
To je sice hezké, ale na ochranu copyrightu to určitě nestačí.
Zavedli jsme systémy rozpoznání nahrávek a majitelům práv jsme umožnili v programu Content Verification Program kontrolovat větší množství titulů. To byl první krok. V roce 2008 pak následoval velmi efektivní nástroj Content ID, který dokáže rozpoznat i úryvky chráněného materiálu, a to i v případě, kdy je upravený nebo různě modifikovaný. Technologie monitoruje YouTube a kontroluje obsah už při nahrávání. Pokud porovnáním s knihovnami vlastníků práv zjistíme, že se chráněný obsah na YouTube vyskytl, nabízíme majiteli tři možnosti, jak s ním naložit - blokovat, sledovat a zpeněžit.
Jak tyto možnosti fungují?
První volba je jasná, s tím, že majitelé práv mohou určit teritoria, na kterých chtějí materiál blokovat a na kterých má být přístupný. Pokud vlastník vybere možnost Sledovat, ponechá materiál na YouTube a dostává zdarma statistiky o jeho sledovanosti. A když zvolí zpeněžení, přidáme k materiálu reklamu a dělíme se s majitelem o zisk. Vlastníci také mohou zadat do systému požadavek typu "pokud se tento titul na YouTube objeví, blokujteho, pokud je delší naž 5 minut" a podobně.
Kolik z výnosu reklamy dostává majitel práv a kolik si nechává YouTube?
Přesná čísla prozradit nemohu, protože se jedná o interní informace, ale majitelé práv dostávájí více než polovinu ze zisku z reklamy.
Kterou z možností si majitelé obsahu nejčastěji volí?
Zpeněžení. Je to jako sledování, které dostávají zdarma, se ziskem k tomu. Takže většina zpeněžuje. Dobrý příklad jsou olympijské hry. Majitelé práv hry blokovali tam, kde prodali práva televizním stanicím a v zemích, kde televize neměly peníze na práva, zpřístupnili videa za pomoci YouTube.
A jak je to s novými filmy?
Je to velmi individuální, ale většinou je to tak, že majitelé zveřejní upoutávky a krátké kousky filmu, když přichází do kin. Vše ostatní blokují. Stejně jako herní průmysl používají video jako formu propagace. Samozřejmě v každé části světa jinak, podle toho, jak mají nastavené licence. Když se jedná o starší film, nechávají na YouTube i delší části nebo celý snímek a získávají tak peníze z reklamy.
Dá se tedy říct, že s nástroji, které máte k dispozici, je porušování autorských práv na YouTube minulostí?
Nabízíme majitelům systém, se kterým jsme strávili hodně času a hodně do něj investovali. Pokud se do toho procesu zapojí, mají velmi pohodlnou možnost svůj materiál efektivně kontrolovat. Tento systém mohou používat zdarma.
Prémiový obsah a Vevo
Jak vypadala jednání s hudebními studii při tvorbě hudebního kanálu Vevo?
Vevo je oddělená firma. Prodává svou reklamu na svých stránkách a na YouTube. Je to o prémiovém obsahu a my jsme jim dodali svou platformu a technologii. To obvykle neděláme, v případě Vevo jsme udělali výjimku.
Jaké máte vztahy s velkými hudebními vydavateli?
Vztahy s hudebními labely jsou stejné v USA, Evropě a všude na světě. Jsme velká firma a tento proces je velmi standardizovaný. Platíme všem stejně. Jediný rozdíl mezi USA a zbytkem světa je, že v USA neexistují společnosti jako OSA, které zastupují umělce. V Evropě máme smlouvy s lokálními zástupci umělců tohoto typu. Dokud smlouvu nemáme, nepřidáváme k takovému materiálu reklamu. Současně také ke klipům přidáváme odkazy na iTunes nebo Amazon, kde si uživatelé mohou produkci daného interpreta koupit.
Takže společnosti zastupující umělce, jako je česká OSA, od vás také získávají peníze?
Ano. Vydavatelství a tyto společnosti dohromady dostávají více než padestát procent ze zisku z reklamy.
Rozhovor probíhal pomocí telemostu ze sídla společnosti Google Česká republika.