Čtvrtek 1. března 2012 zůstane provždy dnem, kdy se internet pro miliony uživatelů nenápadně, ale podstatně změnil. Počínaje tímto dnem Google upravil svá Pravidla na ochranu soukromí.
Něco okolo šedesáti různých, navzájem se nepodporujících pravidel svých produktů sloučil do jednoho materiálu.
Tip: Přečtěte si Zásady ochrany osobních údajů na Googlu v češtině
Sociální síť Google Plus, kancelářské služby googlovských Dokumentů, Blogger, Reader, Books i News, v USA hodně používaná služba Nakupování či celosvětově používané Mapy nebo Gmail a YouTube se z "ekosystému" stávají "hyperproduktem".
Má to jistě řadu výhod. Pro uživatele je teď situace přehlednější. Pro Google se zase každý uživatel jeho služeb mění v mnohem efektivnější jednotku na vydělávání peněz. A pro reklamní zadavatele jsou uživatelé lépe čitelnější a proto snazší kořistí.
Výhody pro všechny
Bezplatnost služeb Googlu se tak stává stejně neuchopitelným pojmem, jako bylo bezplatné stahování z Megauploadu. Ukazuje se totiž, že za drobný poplatek či jinou úsluhu je většina lidí ochotná přestat se o své soukromí starat a svěřit ho odborníkům ze světa cílené reklamy a marketingu.
Podle průzkumu společnosti JiWire z minulého roku bylo 53 % respondentů ochotno poskytnout webům informace o své poloze. Stačil jim za to slevový kupón, nebo "relevantní obsah". Tím můžou být tři úrovně Angry Birds zdarma, nebo možnost sdílet své dokumenty přes síť a dostat se k nim odkudkoli.
Koneckonců i přes varování různých neziskových organizací a médií specializujících se na online svět před změnou pravidel Googlu si podle Big Brother Watch nové zásady Ochrany osobních údajů přečetlo jen 12 % jeho uživatelů.
Google je ode dneška legálně schopen - pokud se přihlásíte na jakoukoli jeho službu - zkombinovat informace ve váš velmi podrobný osobnostní profil. Může být složený z informací o místě, kde se nacházíte, z vašich zájmů a oblíbených témat, informací o vaší současné práci i celé kariéře, přátelích, online návycích i třeba společenských kruzích, ve kterých se pohybujete.
Díky tomu vám bude YouTube doporučovat videa pozoruhodně se trefující do vašeho vkusu a stejně to bude i s reklamami. To, co nakoupí vaši přátelé ze sociální sítě Google Plus zase bude mít vliv na reklamy, které se vám objevují při vyhledávání. A týká se to pochopitelně i všech googlovských aktivit na chytrém telefonu se systémem Android.
Lze se bránit...
To samozřejmě neznamená, že byste se proti změnám Googlu nemohli bránit. Aktivistická skupina Electronic Frontier Foundantion už vyzvala uživatele Google, aby si z nastavení účtu odstranili tzv. webovou historii, která je hlavním zdrojem pozdějšího profilování za účelem cílené reklamy.
Propojování informací o vás také znesnadní, když nebudete mít spuštěné dvě služby Googlu najednou. Předtím, než půjdete na YouTube, odhlašte se z Gmailu.
Trochu zdlouhavou, ale efektivní metodu, jak se vyhnout či aspoň vyhýbat snaze Googlu na vás co nejvíc vydělat, je také možnost vytvořit si pro každou službu i samostatný účet Google. Když si například zřídíte samostatný účet pouze pro vyhledávání, nebude Google schopný jeho výsledky přiřadit k vašemu Gmailu.
...ale všichni už budou stejní
Další rady dává server Digital Trends. Pokud vám chování Googlu vadí, měli byste si podle něj především odinstalovat z Internet Exploreru lištu Google Toolbar, který webovou historii využívá a navíc může předávat vaše cookie i smluvním partnerům Googlu.
Doporučit lze také využívat různých aplikací do prohlížeče Firefox a Chrome, které mažou už instalované cookies v prohlížeči. V telefonu s Androidem se už nainstalovaných aplikací typu Gmail jinak než resetem do továrního nastavení nezbavíte.
Jistým řešením je také přejít na podobné služby jiných provozovatelů. Digital Trends však upozorňují, že i oni se vás budou snažit sledovat, jen to možná nedokáží tak dobře, jako jednička na trhu s online reklamou Google.
Pokud se vám tedy "trackování", následné zpracovávání vašich dat a upravování online prostředí podle objednávky zadavatelů reklamy skutečně nelíbí, je jedinou cestou popřemýšlet, jak svět fungoval ještě před asi pěti lety.
Tehdy si totiž na výlety nosili všichni papírové mapy a reklama tolik nevydělávala.
TIP: Líbí se vám naše články? Sledujte Dataramu na Facebooku, na Google+ nebo na Twitteru!