Snad nejvíce očekávaná hra na Xbox 360 se konečně odtajnila. Nedávno se totiž na Xbox Live Marketplace objevila demoverze tohoto závodního simulátoru, která ovšem po hříchu spíše mnoho věcí skrývá, než aby více odhalila svoji tvář. Nakonec tak demo druhé Forzy možná mírně zklame, protože po tom všem velkém hypu natěšení hráči čekali něco víc. Ale pěkně popořádku...
Velká garáž
Demo nabízí velmi solidní vozový park čítající 24 sportovních vozů ze tří závodních tříd, který pokrývá poměrně širokou škálu výkonného rozpětí a dává dobrý obrázek o lákavé náplni s mnoha koníky pod kapotou. Každá třída obsahuje stejný počet osmi vozidel. Ve skupině C naleznete víceméně klasické sportovní vozy známé i z našich silnic. Patří sem např. Mazda RX-8 Renesys s rotačním Wankelem, nebo starší BMW M3 z roku 1997. Druhá třída je již výkonnější a pokrývá luxusní vozy, jenž zas tak často k vidění nejsou. Zde si můžete mimo jiných vybrat z Porsche 911 GT či Chevroletu Corvette Z06. Poslední skupina obsažená v demu je R2, což jsou plnohodnotné závodní speciály pro okruhové šampionáty. V tomto případě se jedná vesměs o reálná vozidla z mistrovství světa FIA GT a vytrvalostní série Le Mans, jenž se těchto podniků účastní dnes, nebo v krátké historii. Namátkou jmenuji okruhový Pagani Zonda, nebo Saleen S7.
Nabídka rychlých strojů je v demu opravdu bohatá. Dá se říci, že čím výše je vozidlo zařazeno, tím je rychlejší, má vyšší výkon a lepší brzdy, ale hlavně se daleko lépe řídí. V showroomu je možné auta volně otáčet popř. zoomovat ve třech krocích. Vždy se nabízí stručná číselná charakteristika jízdních vlastností, stejně jako bodová stupnice výkonů, která vlastně supluje hodnocení autorů. U civilních vozidel je také k dispozici změna barevného odstínu karoserie. Po výběru automobilu následuje volba řidičských pomůcek, jako jsou stabilizační a protiblokovací systémy, ale také optimální jízdní linka, včetně barevného zvýraznění akcelerace a zpomalování v zatáčkách. Zbývá ještě navolit druh převodovky a můžeme vyrazit na trať. Ta je v demu bohužel pouze jediná. Je to okruh v italském Mugellu, navíc jen ve své nejkratší variantě. Trať není nijak extra hezká a členitá ani ve skutečnosti, nicméně alespoň podá slušný obrázek zejména o kvalitě okolí okruhu a věrném podání grafiky.
Grafické nedodělky
Tvůrci dopředu slibují pěknou vizuální podívanou ve stabilních 60 snímcích za vteřinu, ovšem z dema to tak rozhodně nevypadá. Spíše bych se přikláněl k dojmu, že demoverze ještě ve zmíněném snímkování neběží, protože obraz není zcela plynulý. Navíc úplně chybí vyhlazování, díky čemuž jsou zejména karoserie vozidel velmi zubaté a v přechodech a liniích občas ještě prosvítají rušivě textury. Výsledný dojem je sice i tak pozitivní, ovšem k nějakému grafickému skvostu má Forza 2 v tomto stádiu ještě kus cesty před sebou. Doufám, že do plné verze se grafika ještě vylepší, alespoň co se plynulosti a vyhlazování týká. Obloha je sice statická, ale plně třírozměrní. Oproti tomu velmi detailní diváci mávají, pískají, fotí, tleskají, ale jejich obličeje se docela často opakují. Když vjedete do boxů a v uličce uzříte několik úplně stejných fotografů za sebou, hned si vybavíte tu strašnou práci maminek s vychováváním paterčat, šesterčat a dalších podobných vrhů. Evidentně má skoro každý na okruhu své bratříčky a sestřičky.
Velmi detailní jsou ale také okolní statická vozidla diváků a zřízenců, přičemž není těžké uhádnout jejich značku a modely. Je to skoro poprvé, co jsou vozy komparsu takto věrně provedeny bez fotografických tapet. Viditelnost je také znamenitá, takže můžu potvrdit, že okruh je vymodelován opravdu skvěle. A těch pár much, jako např. hranaté textury bariér z pneumatik to nemůže změnit. A mimo zubaté kontury se to samé dá vskutku říci i o modelech vozidel, tedy na malé výjimky. Většina vozů vypadá pěkně, ale najdou se i tací (např. Lexus), kteří nedostali do vínku tolik detailů jako jejich bratříčci. Nicméně při porovnání se starším Project Gotham Racing 3 je grafický pokrok jasně patrný. I když jsou některé reklamy na okruhových speciálech dosti hrubého zrna, jistě na druhou stranu potěší průhledná okna s reálnými kokpity a animovanými piloty. Odlesky a dynamické stínování na karoseriích také působí řádným dojmem.
Kosmetické drobnosti
Vynikající je fyzika vozidel, dobře patrná při prudkém startu a brzdění, kdy je jasně viditelný pohyb karoserie třeba skrze svobodné natáčení kamery kolem autíčka. Pérování také nemá chybku a i kotoučové brzdy při větším zatížení pěkně žhnou. V demu je sice pouze jediná konfigurace tlačítek na joypadu, ale v plné hře jich má být osm. Taktéž i demo podporuje originální bezdrátový volant, pro který je ostatně Forza 2 přímo navržena. K dispozici je kvarteto kamer, dvojice zpoza vozidla a dvojice od nárazníku, přičemž byla již dopředu avizována absence pohledu z kokpitu jako to nakrásně dokáže zmíněný Project Gotham Racing 3. Opěvovaný kolizní model není do dema zcela implementován. Vozy se sice poměrně efektně ničí, ale nemá to žádný vliv na jejich jízdu. Nicméně dosti často destrukce neodpovídá směru nárazu. Např. při čelním nárazu se přední kapota spíše divně ještě prodlouží dopředu, i když směr deformace je zcela opačný. Naprostou většinu účinku havárie tak zatím obstarávají pouze kosmetické šmouhy na laku. Části vozů sice po odpadnutí zůstanou ležet na vozovce, ovšem po vyjetí z pevné dráhy se stopy kol v písku po chvíli smáznou.
Opakování je matka moudrosti
Každý vůz má svůj vlastní jízdní projev, přičemž čím vyšší třída, tím vůz méně smykuje a lépe drží stopu. Požitek z rychlosti by mohl ale být jistě lepší, Forza 2 v tomto nedisponuje naprosto žádnými berličkami, např. v podobě motion bluru. Ve třídě závodních speciálů je ale pocit z rychlosti již velmi dobrý. Demo nabízí jeden závod na tři kola proti sedmi protivníkům a po projetí cílem si můžete vychutnat opakovaný záznam, který ale nelze uložit. Nabízí se pouze přetáčení a posouvání obrazu, stejně jako volba z pěti kamer. Bohužel ani jedna neumí zprostředkovat obraz v podobě televizního přenosu. Užitečnou funkcí je ale skok na další kolo závodu a nebo přepínání do dalších účastníků. Závod je také možno kdykoli restartovat. Jak při vlastní jízdě, tak i v opakovačkách je k nahlédnutí velmi profesionální telemetrie. Snímá prakticky všechny možné veličiny, od odstředivého zrychlení, přes míru akcelerace i brzdění, tlaky a teploty pneumatik, propérování tlumičů, výkonové hodnoty v reálném čase a ještě další velké množství hodnot. Jen pojednání o této funkci by zabralo celý jeden článek. Přirozeně ale demo neobsahuje žádný tuning a úpravy, stejně jako chybí jakákoli forma multiplayeru.
Na oficiálních stránkách hry www.forzamotorsport.net již běží první turnaj o nejlepší časy v každé ze tří kategorií a česká mini soutěž probíhá i na komunitních stránkách www.xlive.cz. Forza Motorsport 2 bude další plně lokalizovanou hrou pro Xbox 360, jak napovídá i demo také s texty v našem mateřském jazyce. Nová Forza má datum uvedení na trh 8. června, takže se snad již za necelý měsíc přesvědčíme, jestli se dočkáme vychytání úplně všech chyb a nedodělků z dema, nebo půjde pouze o kosmetické dodělávky. Více se pak dozvíte z naší podrobné recenze.