Facebook má za sebou horký týden. Hned na jeho počátku byly zveřejněny průzkumy, které ukazovaly na zpomalení jeho růstu. V Severní Americe a v Evropě měl navíc ztratit miliony uživatelů. Celkově ale stále roste.
Ztráta přátel z USA
Statistiky uveřejněné na stránkách InsideFacebook.com ukázaly, že během května přišla nejpopulárnější sociální síť asi o šest milionů uživatelů v USA, o více než jeden milion v Kanadě a kolem 100 000 uživatelů ve Velké Británii. I přesto však celkový počet uživatelů Facebooku roste.
Především díky uživatelům z asijských zemí se jejich počet pohybuje okolo 685 milionů. Za rok jich tedy přibylo něco kolem 185 milionů. Facebook vládne 119 ze 134 zemí, jedničkou je například i v Íránu nebo Sýrii. Jedinou zemí v Evropě kde není v oblasti sociálních sítí na prvním místě je Nizozemí, kde zatím pouze dotahuje místní Hyves.nl.
Firma se však také ohradila proti interpretacím statistik a reagovala prohlášením zveřejněném například na serveru Mashable.com, kde tvrdí, že pro statistiku byla použita data z nástroje pro správu reklamních akcí, "který poskytuje hrubé odhady dopadu facebookových kampaní a není tak vhodný jako všeobecný zdroj sledování růstu Facebooku". V prohlášení také firma zdůraznila, že 50% jejich uživatelů se přihlašuje na svůj profil v síti každý den.
Váhání s emisí
Snad i proto Facebook odložil svůj vstup na burzu - a plánovaný termín posunul na březen 2012. Učinil tak zřejmě i proto, že akcie většiny podobných internetových firem, které na burzu v poslední době vstoupily (jako například LinkedIn, čínská obdoba Facebooku RenRen, nebo ruský vyhledávač Yandex) se po prvních dnech propadly na ceny mnohem nižší, než jaké byly při uvedení na burzu.
Na druhou stranu však otálení může způsobit Facebooku ekonomické problémy a možná dokonce i snížit šance na samotné úspěšné uvedení na burzu. Americká komise pro cenné papíry totiž dovoluje nezveřejňovat hospodářské výsledky jen firmám do počtu 500 soukromých investorů a tohohle čísla Facebook brzo dosáhne.
Strach z bubliny
O tom, jaké jsou reálné ekonomické výsledky Facebooku, by Mark Zuckenberg jistě rád před emisí akcií raději pomlčel. Mohlo by to totiž odradit potenciální kupce a bublina Facebook by splaskla podobně, jako už splaskla celá řada podobných .
Facebook proto potřebuje spíše dobré zprávy, jako je ta o chystané aplikaci pro sdílení fotografií pro elektronické přístroje s operačním systémem od Applu. Podle serveru Techcrunch.com jde o převratnou aplikaci, která dostane do nevýhodného postavení aplikace jako Instagram a služby jako Flickr nebo Photobucket, jejichž výhody v sobě kombinuje.
Přichází Spartan
Facebook si také hodně slibuje od projektu s pracovním názvem Spartan, aplikaci pro prohlížeč Safari, která by měla zaútočit na samotný Apple a umožnit při stahování aplikací obejít jejich AppStore. Uživatel iPadu nebo iPhonu by při brouzdání v Safari mohl nakupovat aplikace přímo z webu.
Mezi Facebookem a Applem tak pokračuje „studená válka", která začala tím, že Apple při integraci do svého nového operačního systému do hloubky integroval Twitter, Facebooku ale nijak vstříc nevyšel. Tyto informace však mohou potenciální kupce akcií spíš těšit. Facebook má totiž za sebou podle serveru tuaw.com armádu 80 externích vývojářských týmů, kteří mohou na poli aplikací pro Apple ještě hodně překvapit.