New York, San Francisco - Americké společnosti Facebook se konečně podařilo prokázat, že je schopná vydělávat i na uživatelích, kteří se přihlašují přes tablet či chytrý telefon. Jak se po zveřejnění výsledků za třetí čtvrtletí ukázalo, zhruba 14 procent inzertních zisků pocházelo právě z mobilní reklamy.
Akcie Facebooku reagovaly na zprávu růstem - během úterního obchodování vzrostly o 2,53 dolaru, tedy o 13 procent.
Analytici se netrefili
Za reklamu, která se zobrazí na obrazovkách telefonů či tabletů, Facebook získal 153 milionů dolarů. Tedy výrazně více, než odhadovali analytici, kteří očekávali, že se částka příliš nebude lišit od 45 milionů dolarů z druhého kvartálu.
Celkově Facebook na reklamě meziročně získal o 36 procent více, tedy 1,09 miliardy dolarů. Na všech příjmech se prodej inzerátů podílel z 86 procent. Příjmy z online plateb se zvýšily o 13 procent na 176 milionů dolarů.
Co se týká finančních výsledků, společnost skončila ve třetím kvartále ve ztrátě, která činila 59 milionů dolarů. Pro srovnání, ve stejném období loňského roku vykázala firma zisk 227 milionů dolarů. Ztrátu za červenec až září 2012 vyvolaly především jednorázové položky, dále pak výdaje spojené s kompenzací akciových ztrát.
Mobilní boom nastal v létě
Obavy, zda provozovatel největší sociální sítě světa zvládne získat peníze i od stále rostoucího počtu mobilních uživatelů (aktuálně se jich přes telefon připojuje zhruba šest z deseti), vzrostly především v květnu tohoto roku, v době vstupu firmy na burzu.
Jak ale šéf Mark Zuckerberg zdůraznil, na jaře mohla situace vypadat hůře jen proto, že se Facebook ještě ani pořádně o výdělek nesnažil a k hlavnímu rozvoji došlo až v průběhu léta. Že se mobilní reklama pořádně rozvíjí až v posledním půlroce, potvrzuje také agentura AFP.
Kvůli menšímu prostoru má přitom inzerce jinou podobu než v počítačové verzi. Nezobrazuje se v pravém bočním sloupci coby doporučení určitého zboží nebo služby, ale má podobu klasického postu - konkrétně doporučení, že "určitá osoba má toto ráda".
Samotný Zuckerberg označil telefony za "mnohem větší příležitost, než si většina lidí uvědomuje". Stejně tak předpověděl, že by mobilní zařízení mohla v budoucnu dokonce vydělávat více než tradiční reklama, a připomněl, že Facebook aktuálně představuje nejčastěji stahovanou aplikaci v chytrých telefonech.
Ani po zveřejnění čtvrtletního výsledku ale nemá Facebook vyhráno, varuje Peter Bo Kiaer ze Saxo Bank. Hůře může být už začátkem příštího týdne, až se uvolní 234 milionů akcií, které nyní drží management společnosti a které doposud nemohly být obchodované.
"Pokud by se majitele rozhodli uvolněné akcie prodat, vyvolalo by to tlak na pokles jejich cen," doplňuje analytik.