Chcete se na Facebooku zviditelnit? Zaplaťte 136 korun

Tereza Holanová Tereza Holanová
4. 10. 2012 10:40
Novou službu začal Facebook zkoušet ve Spojených státech a dalších dvaceti zemích
Foto: Facebook

San Francisco - Facebook pokračuje v experimentu, v rámci kterého vybírá za zvýraznění nebo "lobbování" statusů peníze. Po Novém Zélandu představil tuto službu i v dalších dvaceti zemích, včetně Spojených států amerických. Zatím se ale tato možnost zobrazuje jen několika náhodně vybraným lidem.

Kolik stojí popularita

Jaká bude konečná cena za zviditelnění, Facebook ještě oficiálně neoznámil. Ve středu chtěl v USA ovšem systém po uživatelích za nadstandard 7 dolarů (136 Kč). Pro srovnání, na Novém Zélandu Facebook vybírá pouze 2 dolary (39,5 Kč).

Platbu lze uskutečnit elektronicky nebo přes systém PayPal. Status se poté přátelům určitou dobu zobrazuje na čelném místě.

Uživatelům, kterým provozovatel sociální sítě již lobbování nabídl, se nově pod postem objevuje kromě tlačítek "líbí se mi", "napsat komentář" a "sdílet" také možnost "zviditelnit".

Služba podle vedení společnosti není určena pro velké inzerenty, ale každodenní malé uživatele. "Měla by sloužit pro novinky, jako je prodej pozemku, zpráva o zasnoubení a další osobní události," stojí na blogu Facebooku. "Každému se může stát, že někdo z jejich známých post přehlédne, zvláště tehdy, pokud je v danou chvíli zrovna hodně lidí aktivních," vysvětlují zástupci skupiny.

Test narcismu

Inovace se zatím nicméně setkává spíše s kritikou. Například v online hlasování listu The Wall Street Journal zatím uvedlo 95 procent uživatelů (více než 4600 lidí), že by za zviditelnění postu nikdy nezaplatili.

Časopis PC Magazine označil funkci za "nástroj pro pitomce". Autoři serveru WebProNews zase komentují, že Facebook testuje narcismus lidí tím, že jim dovolí vystavovat jejich "vtipné statusy a inteligentní amatérské fotky".

Podle statistik Facebooku zaregistruje nový post v průměru 12 procent přátel uživatele. V některém případě to může být více, jindy méně - záleží na algoritmu, podle něhož systém ohodnotí popularitu příspěvku. To se odvíjí od toho, kolik přátel klikne na "líbí se mi", případně se zapojí do diskuse.

Placená propagace ale podle Novozélanďanů podobný systém zlikviduje. Uživatel už nespatří to nejpopulárnější, ale jednoduše reklamu, za kterou někdo jiný dal peníze. "Tato služba přináší jen nový typ spamu," uzavírá server ZDNet.

Hledá se zlatý důl

Podle webových analytiků se jedná o další způsob, jak se pokusit získat peníze a zároveň se trochu oprostit od závislosti na reklamě. Ta se ve druhém kvartálu tohoto roku podílela na 84 procentech tržeb Facebooku.

Ve Spojených státech se nejedná o jediný pokus. Minulý týden tu Facebook rovněž zahájil službu Facebook Gifts, v rámci které může jedinec svým přátelům koupit a poslat dárek, v nabídce najdou třeba sluneční brýle, sladkosti či pohlednice.

 

 

Právě se děje

Další zprávy