O tom že mají internetové blogy v dnešním hudebním světě velkou váhu už asi nikdo nepochybuje. V poslední době se však jejich aktivita nezaměřuje jen na kritické hodnocení progresivní hudební scény, ale i na její přímou podporu. Podle serveru Wired.com stále více blogů začíná nahrávky nejen popularizovat, ale také nahrávat a vydávat.
Jejich přístup je mnohem osobnější, a to jak v přístupu k umělcům, tak k samotným posluchačům. Vznikají díky nim totiž častěji fyzické nahrávky - artefakty, které mají pro obě strany hudební scény mnohem větší hodnotu než obyčejné cédéčko v plastikové krabičce.
Milostné dopisy
Příkladem je malé hudební nakladatelství Love Letters Ink, které funguje při sanfranciském blogu Yours Truly. V poslední době vydalo například EP vinyl projektu How to Dress Well s názvem Just Once. Vyšel v nákladu pouhých 1000 kusů, každá kopie však obsahovala ručně psaný dopis.
"Je to památeční nahrávka pro kamaráda, který zemřel minulý rok," komentuje spolupráci s Love Letters Ink jediný členk projektu Tom Krell. "Potřeboval jsem najít vydavatelství, které by mi to umožnilo udělat přesně tak, jak chci, mělo to být něco grandiózního a zároveň intimního, ne příliš komerčního." Spolu s vinylem a dopisem dostali fanoušci také heslo, díky kterému mohli on-line shlédnout video z natáčení alba.
Byla to jen otázka času
Podle Wired.com novou vlnu odstartoval v roce 2007 blog Rcrd LBL, který zároveň s blogováním rozjel nahrávací společnost. Jeho filosofií bylo vydělat peníze a přitom dávat hudbu k dispozici on-line. Specializoval se však jen na digitální formu nahrávek.
Respektované blogy pak jen tuto cestu obohatily i o klasické formáty a často slouží jako přístav pro hudebníky s uměleckými ambicemi, ale také pro mladé nadějné talenty, které později odchází k velkým firmám s globální distribucí prostřednictvím obchodních řetězců.
Výhody nahrávek u maličkých společností spojených s blogy shrnul Nathan Smith z blogu Weekly Tape Deck: "Jsme prostě malí a nemáme moc co dělat, takže se kapelám snažíme dát tolik pozornosti, kolik to jen jde."
Vinyl je zpět
Malá vydavatelství kolem blogů však mohou i za nárůst zájmu o nedávno ještě umírající formát vinylové desky. Podle výzkumu SoundScan se v USA prodalo za prvních šest měsíců roku 2011 okolo 1,9 milionu vinylových kopií, což představuje roční nárůst o 41 procent.
Vydavatelství související s blogy totiž první přistoupila na zájem posluchačů a mp3 jsou tak v jejich pojetí jen jakousi "pozorností podniku". Peníze potom vydělávají na "fetiších" - limitovaných, často ručně upravených nahrávkách v klasickém formátu, které věrní posluchači sbírají podobně jako knihy.