Filmoví nadšenci, kteří doteď svá videa na server YouTube umisťovali jen kvůli své "slávě", by na tom mohli napříště i vydělat.
Spoluzakladatel Chad Hurley BBC potvrdil, že jeho tým skutečně pracuje na tom, jak autorům dát část z reklamních peněz, které YouTube získává díky tomu, že si návštěvníci prohlíží amatérská videa.
- Soud: Sex celebrit na YouTube nepatří
Firma již dříve ohlásila, že videa na svém webu "zatíží" reklamou, tedy krátkým klipem před samotným filmem.
Pozor na ochranu
Nabídka podílu na reklamním výdělku ale bude platit jen pro autory, kteří budou mít ke svým dílkům kompletní autorská práva.
Autorská práva vůbec se ale mohou stát Achillovou patou celého systému. Odborníci tvrdí, že velká část obsahu YouTube je buď přímo pirátskou kopií, nebo obsahuje prvky, které se zákonům o ochraně duševního vlastnictví příčí.
Firma, kterou v listopadu koupil Google za 1,65 miliardy dolarů, již pracuje na "zvukových otiscích prstů". Tento systém by měl umět rozpoznat materiál, na který se vztahuje ochrana.
- Google kupuje YouTube za rekordní sumu
Již nyní se ale povedla Googlu částečná dohoda s velkými filmovými a hudebními studii na tom, jak by se i ony podílely na ziscích YouTube.
Tři sekundy reklam
Zakladatelé Chad Hurley a Steve Chen zatím nechtějí prozradit detaily, ale jak systém ochrany práv, tak podílu autorů na reklamě by měl být hotov a zveřejněn v nejbližších měsících.
Milovníci klipů na YouTube se prý nemusí obávat dlouhých reklamních spotů.
"Jednou ze zvažovaných možností je třísekundová reklama před začátkem filmu," uvedl Hurley pro BBC.
YouTube má více než 70 milionů návštěvníků měsíčně.