Volkswagen včera oznámil výsledky za třetí čtvrtletí. Zvýšil sice zisk na 586 milionů euro oproti 391 milionům před rokem, ale výsledek zůstal za očekáváním analytiků. Ti podle agentury Reuters odhadovali číslo na 717 milionů eur.
Většině evropských automobilek se nedaří zlepšovat prodeje. Volkswagen se snaží dostat z mrvého bodu programem restruktrualizace nazvaným ForMotion. Samotné automobilce Volkswagen se podařilo snížit ztrátu za první tři čtvrtletí na 54 milionů eur, ale očekávala zisk ve výši 110 milionů. Teď oznámila, že by ke konci roku měla aspoň ztrátu vymazat.
Více modulových dílů
Celá skupina by měla ještě více využívat modulů, tedy stejných komponentů, které používají pro všechny značky koncernu. Chce také rozšířit země, ze kterých bude odebírat díly.
Chce také omezit kapitálové výdaje. Na léta 2006-2008 plánuje investice ve výši téměř 23 miliardy eur. Oznámila také, že "významně" omezí peníze, které investuje ve svých čínských závodech - jen 1,9 miliardy eur.
Volkswagen utržil 2,6 miliardy euro za první tři čtvrtletí. Firma očekává, že ke konci roku dosáhnou její tržby 3,1 miliardy eur. Roční zisky před zdaněním plánuje Wolfsburgský podnik zvýšit díky úspornému programu ze 4 milirad eur na 5,1 miliardy v letech 2006 až 2008.
Seat chystá propouštění, odboráři budou stávkovat
S většími potížemi než Volkswagen se potýká jeho španělská dceřiná automobilka Seat. Kvůli klesajícím prodejům chtěla snížit náklady a s odbory se pokusila dohodnout pokles mezd o desetinu.
Se zaměstnanci se však firma nedohodla a proto oznámila, že bude muset propustit přes 1300 lidí, téměř devět procent všech svých zaměstnanců ve Španělsku. Odboráři už oznámili na příští čtvrtek stávku.
Skandál připravil firmu o pět milionů eur
Německá automobilka oznámila ale další ztrátu, která nesouvisí s prodejem. Tu utrpěla kvůli skandálu se zneužitím firemních peněz. Audit společnosti KPMG zjistil, že společnost kvůli tomu přišla o 5 milionů eur.
"Naše společnost již učinila výrazný pokrok při vyjasňování aféry, stále nám však ještě hodně práce zbývá," řekl podle agentury Reuters generální ředitel koncernu Bernd Pischetsrieder.
Skandál se rozpoutal kolem bývalého personálního šéfa automobilky Škoda Auto Helmuta Schustera. Ten měl využít vlivu v koncernu, aby firmy s ním spřízněné dostaly zakázky od Volkswagenu. Německé státní zastupitelství už Schustera stíhá společně s jeho kolegou Klausem-Joachimem Gebauerem.
Personální i majetkové změny
Kvůli aféře odstoupil také vedoucí závodní rady Klaus Volkert a personální ředitel Peter Hartze. Na Hartzovo místo by měl přijít Horst Neumann z dceřinné automobilky Audi.
Koncern také oznámil, že došli s firmou Porsche k dohodě o kontrole. Porsche v říjnu navýšilo akciový podíl v koncernu na 18,5 procenta s opcí na další 3,4procentní podíl. Volkswagen si v dohodě vyhradil právo plánovat výrobu, jak bude chtít. Bude moci také vstoupit do partnerství s jinými automobilkami, například Daimler Chrysler.