Wolfsburg - Německý automobilový koncern Volkswagen zjistil u svých vozů nesrovnalosti v údajích o emisích oxidu uhličitého (CO2). Problém by se mohl týkat zhruba 800 000 aut, včetně škodovek. Podniku by mohl způsobit hospodářskou újmu kolem dvou miliard eur (54 miliard Kč), uvedla v úterý firma. Volkswagen již od září čelí skandálu kolem falšování testů emisí. Skandál se zatím týkal údajů o emisích oxidů dusíku a zahrnoval asi 11 milionů naftových vozů.
Akcie automobilového koncernu v reakci na zprávu zahájily středeční obchodování propadem až o deset procent a v průběhu dopoledne ztrátu zmírnily na 5,5 procenta (kolem 10:30 SELČ) a obchodovaly se za 117,3 eura za akcii. V polovině září, tedy před odhalením podvodů, se prodávaly za 160 eur.
Nově zjištěné nesrovnalosti kolem emisí oxidu uhličitého se podle mluvčího firmy týkají převážně naftových automobilů, včetně vozů Škoda Octavia. Zahrnují ale i menší počet benzinových automobilů. Podle agentury DPA by automobily mohly do ovzduší vypouštět více emisí oxidu uhličitého, než uvádí výrobce, a mohly by mít rovněž vyšší spotřebu pohonných hmot. Volkswagen zdůraznil, že zjištěné nesrovnalosti nemají vliv na bezpečnost vozů.
U naftových aut se nesrovnalosti kolem emisí oxidu uhličitého týkají motorů o objemu 1,4 litru, 1,6 litru a 2,0 litru. U vlajkové značky VW jde o vozy Polo, Golf a Passat, u značky Audi o modely A1 a A3 a u značky Seat o auta Leon a Ibiza, řekl agentuře DPA mluvčí podniku.
Mluvčí Evropské komise Luca Caudetová dnes uvedla, že automobilka by měla své vnitřní vyšetřování nesrovnalostí v údajích o měření emisí CO2 zrychlit. "V sázce je důvěra veřejnosti. Potřebujeme mít na stole jasná fakta," poznamenala mluvčí. Je podle ní třeba jednoznačně určit, jaké přesně nesrovnalosti byly nalezeny, co je jejich příčinou, jakých aut se týkají, kde byly tyto vozy registrovány a jaká opatření automobilka přijímá, aby věc napravila.
Evropská komise hodlá věc otevřít ve čtvrtek na jednání s představiteli příslušných povolovacích úřadů v zemích osmadvacítky. "Obecně se dá říci, že budeme plně podporovat národní šetření a související výměnu informací o výsledcích," dodala Caudetová.
V září americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.
Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu přechodně srazil tržní hodnotu podniku až o třetinu, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě.
Automobilka v důsledku skandálu vykázala svou první čtvrtletní ztrátu za více než 20 let. V letošním třetím kvartálu prodělala na provozní úrovni 3,5 miliardy eur (zhruba 95 miliard Kč) po zisku 3,2 miliardy eur před rokem. Výsledky negativně ovlivnila tvorba rezervy v objemu 6,7 miliardy eur na budoucí opatření související se skandálem.