Londýn - Na čokoládovém trhu se schyluje k dramatickému souboji. O převzetí britského výrobce sladkostí Cadbury.
Zájem mají podle listu Wall Street Journal už dva velcí hráči. Po americkém Kraft Foods zvažují investici společně další americký gigant Hershey s italským výrobcem cukrovinek Ferrero.
Zatímco Kraft chce Cadbury převzít za více než šestnáct miliard dolarů (necelých 300 miliard korun), Hershey a Ferrero zatím nic konkrétního nezveřejnily.
"Stále zvažujeme naše možnosti a alternativy," cituje deník mluvčí firmy Hershey.
Vedení Cadbury nabídku Kraft Foods odmítlo. Částka se vedení britské společnosti zdá malá.
Wall Strett Journal připomíná, že v sázce je především britský trh. Britové jsou totiž vyhlášení milovníci čokolády a sladkostí. A kdo převezme Cadbury, získá právě na ostrovech velký podíl na trhu.
Hershey je silný v Severní Americe, ale rád by pronikl i do Evropy. Ferrero má zase největší odbyt v Německu, Francii a Itálii.
Italský výrobce je proslulý především díky Nutelle a čokoládovým kuličkám Ferrero-Rocher.
Někteří experti ale pochybují, že by americko-italská nabídka uspěla. „Není to nemožné, ale jsem k jejich plánu skeptický," řekl agentuře Reuters Alex Molloy z Credit Suisse.
Cadbury existuje už 185 let, cukrář John Cadbury otevřel první obchod v Birminghamu v roce 1824.
Momentálně je druhým největším výrobcem cukrovinek na světě po Mars-Wrigley. Produkuje čokoládu Dairy Milk nebo bonbóny Halls. Zaměstnává 45 tisíc lidí v 60 zemích.
Pokud by došlo ke spojení Kraft Foods a Cadbury, roční tržby takového kolosu by se podle expertů pohybovaly kolem padesáti miliard dolarů.