Svět miluje Coca-Colu, Pepsi ale víc

ČTK
8. 5. 2006 0:00
Atlanta/Praha - Coca-Colu namíchal lékárník proti bolestem hlavy. Teď z ní bolí hlava všechny menší výrobce nealkoholických nápojů světa.

Coca-Cola se za posledních 120 let stala značkou s hodnotou 70 miliard dolarů a jakýmsi symbolem nealkoholického pití. Můžete chtít buď vodu, džus nebo kolu. John Pemberton 8. května 1886 prodal první dávku sirupu, který měl léčit vše: od migrény přes bolesti zad a zubů až po nachlazení.

V současnosti se ročně prodají miliardy litrů Coca-Coly. Kolem značky se vytvořila vlastní mytologie, málokdo ji nezná. Ostatně na tomto nápadu postavili v osmdesátých létech tvůrci úspěšnou komedii Bohové musejí být šílení, kde hlavní roli hraje láhev Coca-Coly a africký kmen Křováků.

Coca-Cola má vztah ke všemu

Kromě toho dokázala být Coca-Cola antiarabská, antiindická i antikomunistická a i dnes snad existuje jen málo fenoménů, k nimž by Coca-Cola neměla nějaký vztah.

"Dáme tam dvě C, bude to dobře vypadat na plakátech" prohlásil Pembertonův společník Frank Robinson, když mu Pemberton předvedl nový produkt své lékárenské alchymie a diskutovali spolu, jak nový výrobek pojmenovat.

Název tedy byl zvolen Coca-Cola (dva roky starý Pembertonův vynález nesl název French Wine Cola), Robinson zároveň navrhl použití písma typu Spencer, které vytvořilo dnes tak známou značku.

První rok - mínus 20 dolarů

Logo v roce 1886 ale žádné velké nadšení nebudilo. V prvním roce prodeje byl hospodářský výsledek základního produktu později založené Coca-Cola Company mínus 20 dolarů (v roce 2005 firma vykázala zisk 4,8 miliardy při tržbách přesahujících 23 miliard dolarů), když při nákladech na umíchání 70 dolarů získal prodejem dávky po pěti centech zpět dolarů jen 50.

Všechny tyto dolary sice chytře investoval do reklamy, úspěchu svého vynálezu se už nedočkal.

Dva roky po uvedení Coca-Coly na trh Pemberton zemřel. Zatímco Pemberton byl tak otcem receptu a nápoje, jeho nástupce Asa Candler se stal tvůrcem značky. Tři roky poté, co nápoj v roce 1892 převzal, už jej pily celé Spojené státy.

Foto: www.cocacola.com

Následně už šel rozvoj značky rychle. V roce 1915 se zrodila slavná láhev, o čtyři roky později Coca-Cola Company převzala firmu od rodiny Candlerů a rozjela se do světa. Její definitivní dominanci ale "nastolil" až Adolf Hitler.

Právě do boje s ním a nacisty si totiž americká armáda objednala miliony lahví, které se staly jedním ze směnných artiklů při obchodu. Světová dominance Coca-Coly získala pevné základy.

Pepsi válcuje Colu

Stodvacáté narozeniny Coca-Coly nicméně v úplně ideální atmosféře neprobíhají, Cola totiž nezažívá své nejlepší období. Po dlouhých sto letech souboje ji nedávno převálcovala "věčně druhá" Pepsi, a to jak v tržní kapitalizaci, tak v rychlosti růstu.

Zatímco Pepsi vsadila na rozšiřování tržního záběru a nové trhy Asie a východní Evropy, Coca-Cola sice dominuje tradičním teritoriím v Severní Americe, západní Evropě a Japonsku, tyto však stagnují a neumožňují společnosti růst. Podle odborníků by mělo jít o přechodné období. Jak příznivci, tak odpůrci se totiž shodují, že Coca-Cola je věčná.

 

Právě se děje

Další zprávy