Ruská Volha míří do šrotu - navždy

rst, Reuters, ČTK
8. 12. 2005 10:58
Moskva - Památná Volha, ikona Sovětského svazu, se svou náladovou poruchovostí a grandiózním nadčasovým designem odjíždí do důchodu.

Uvedl to ve středu ve Washingtonu "hliníkový" král Oleg Deripaska, jehož firma kontroluje Gorkého automobilový závod (GAZ), kde Volhy vznikají.

Masová výroba vozů s označením Volha začala v roce 1970, první automobily stejného typu GAZ-24 byly vyrobeny už o tři roky dřív.

Podle Pjotra Zolotarjova, ředitele firmy Russkije Mašiny, která patří právě Deripaskovi, se bude výroba volhy v příštích pěti letech postupně utlumovat.

Místo nich by se měl závod zcela soustředit na výrobu užitkových vozů a dodávek, které pod značkou Gazel nabízí už 11 let. Firma chce v roce 2007 nabídnout své akcie na burze.

Než bylo učiněno toto rozhodnutí, do továrny přicházelo mnoho emailů od fandů tohoto legendárního automobilu. "Strategická vize rozvoje naší továrny je v komerčních vozech," dodává mluvčí.

Ruský Mercedes

Vytvořena, aby předvedla celému světu, že Sovětský svaz dokáže vyrábět stejně obrovská auta, jako největší nepřítel ve studené válce Spojené státy, se stala symbolem pro celé generace, ale stejně tak jak klesala ruská ekonomika, klesal i zájem o Volhy.

Jeden vlastník staré Volhy, Tahir Jafarov, který brázdil cesty Ázerbajdžánu s modelem kávové barvy na konci 80. let prohlašuje: "Volha byla dobré auto za Sovětského svazu. Protože jsme neměli na výběr samozřejmě. Teď bych si žádnou nekoupil."

"Bylo to skvělé, protože uvnitř bylo spousty místa, ale jinak to byl pěkný šrot," dodává Tahir.

Pod sovětskou centrální ekonomikou mnoho Rusů mohlo doufat, že se svezou v jednom ze dvou typů aut. Jedna z nich byla Lada, levná, malá a pro každého.

Druhou alternativou se stala Volha. Občas sice náchylná k poruchám, ale byla exkluzivnější a každý, kdo seděl uvnitř, zvláště na zadním sedadle pokud někdo jiný řídil, mohl pocítit rozdíl mezi ním a ostatními sovětskými spoluobčany. Někteří jí nazývali "Ruský Mercedes" a jak čas plynul, stále s větší ironií.

Zanikl Sovětský Svaz, nikoliv však Volha

Když Sovětský svaz v roce 1991 zanikl, Volha se zdála zastaralá a primitivní v porovnání se zahraničními vozy, které začaly zaplavovat ruský trh. Tehdy ji však zachránili ruští občané, pro které byl dříve nedostupný sen najedou dosažitelný.

Zahraniční auta podobných rozměrů byla v té době až desetkrát dražší. Snaha závodu o výrobu ruského audi GAZ-3105 skončila neúspěchem, a tak se na trhu prosadila modernizovaná volha, která se prodává dosud.

Veteránský vůz z továrny GAZ vlastní i ruský prezident Vladimir Putin. Autem z roku 1956 dokonce svezl svého amerického kolegu George W. Bushe.

Ale ani prezidentská podpora volhám zřejmě nepomůže v souboji s kvalitnějšími a často i levnějšími vozy z Evropy a Japonska.

Volha s motorem Daimler Chrysler

Světové automobilky v Ruské federaci v poslední době otevírají své filiálky, jejichž produkce je určena přímo pro místní trh.

Volha, kterou lze nyní koupit již od 7000 dolarů, jde v Rusku stále na odbyt. Letos jich chce GAZ vyrobit 56.000.

Volha prošla několika modernizacemi, nyní se například vyrábí s motorem Daimler Chrysler, také její design je nový.

Ruské ministerstvo průmyslu a energetiky oznámilo, že ruské automobily v nejbližší době zdraží asi o 500 dolarů, a budou se proto nejspíš prodávat daleko méně než dosud. Na vině je přechod automobilového průmyslu k evropskému standardu "Euro-2" a s ním spojené vyšší náklady na výrobu aut.

 

Právě se děje

Další zprávy