Na šest tisíc přístavních dělníků vyrazilo do štrasburských ulic, aby podpořilo europoslance, kteří se stavějí proti návrhu Evropské komise. Podle něj by provozovatelům terminálů skončil monopol na manipulaci s náklady a přepravci by si mohli vybírat dodavatele pro vykládku a nakládku lodí.
"Nikdo nesmí ignorovat dopad, který by tato legislativa měla na zaměstnanost a kvalitu a bezpečnost práce," uvedli odboráři z Evropské federace přepravních zaměstnanců, která sdružuje na 2,5 milionu dělníků z 39 států Evropy.
Demonstranti dokonce podle ČTK zaútočili na budovu Evropského parlamentu a rozbili kameny několik oken. Policie proti nim zasáhla vodními děly a slzným plynem.
Stávky probíhají již od minulého týdne. Práci dnes na čtyři hodiny přerušilo také šest set dělníků největšího evropského přístavu Rotterdam. Podle agentury Reuters se také zastavil druhý největší přístav v Evropě, belgické Antverpy. Dělníci v šest ráno vstoupili do 24hodinové stávky. Ve francouzském La Pallice/La Rochelle vyhrožují stávkou dokonce dvoudenní. Práci přerušili dnes také v Řecku, Portugalsku či Švédsku.
Žádné významné narušení naopak nezaznamenal přístav v Rouenu. Tamní dělníci jsou totiž zaměstnáni převážně na soukromé kontrakty.
Ve středu na několik hodin vypovědělo službu na 40 tisíc pracovníků přístavů po celé Evropě, včetně největších překladišť jako je německý Hamburk. Podobně dnes nefunguje řada přístavů. Například belgičtí dělníci pracovat nebudou, protože vyrazili do Štrasburku podpořit francouzské kolegy.
"O této legislativě panuje vzácná shoda. Regulaci navrženou komisí odmítají odboráři i vlády zemí, kde jsou přístavy významnou součástí ekonomiky. Překvapivě se proti staví i europarlament. Věřím proto, že ve středu návrh plénem neprojde," uvedl Jaromír Kohlíček, europoslanec za KSČM, který je členem dopravního výboru.
V něm návrh neprošel rozdílem jednoho hlasu. Nepodařilo se ani dosáhnout kompromisního řešení a představa komise tak zamířila na plénum bez úprav.#reklama
"Největším problémem je, že vybudování infrastruktury v přístavech je velmi dlouhodobá investice a nelze proto na ni zcela uplatňovat pravidla volného trhu," upozornil Kohlíček. Hrozilo by tak, že se investice z tohoto oboru zcela vytratí.
"Tento návrh je třeba utopit," tvrdí německý europoslanec Willi Piecyk ze socialistické frakce. "Nechceme špatně placené zaměstnance přístavů a nechceme se bát o bezpečnost nákladu," dodal.
Pokud by přesto poslanci návrh schválili, půjde do Rady ministrů a pak ještě do druhého čtení.