Luxusní hodinky? Rolex to není, ale vede

Adam Junek
9. 4. 2006 0:00
Ženeva - Dobudeme sektor luxusních hodinek, vykřikuje do světa největší hodinářská firma světa Swatch Group. Chce tak zaútočit na Rolex. Uvnitř: VIDEO.
Nejlepší hodniky loňského roku Vacheron Constatntin Tour de l'Ile. Poslední ze sedmi kousků se vydražil loni v dubnu za 1,8 milionu švýcarských franků
Nejlepší hodniky loňského roku Vacheron Constatntin Tour de l'Ile. Poslední ze sedmi kousků se vydražil loni v dubnu za 1,8 milionu švýcarských franků | Foto: Vacheron Constantin

Svou pozici má Swatch jistou v nižších třídách. Levné hodinky nejčastěji nesou právě jméno firmy. Střední třídu má švýcarská společnost pojištěnu značkou Tissot. Jen luxusu namísto její Omegy vládne americký Rolex.

Arabové a Asiaté propadají luxusu

Řekl to v rozhovoru pro deník Handelsblatt šéf firmy Nicolas Hayek těsně předtím, než ohlašoval výsledky za loňský rok. Swatch Group si polepšila, když za loňský rok vykázala rekordní tržby ve výši 4,5 miliardy švýcarských franků.

Podobně se mohla radovat i většina konkurentů jako Cartier či Ebel. Asijský a arabský trh navíc slibuje další růst. K luxusním hodinkám se navíc stále více vracejí i Američané a Evropané.

Cenu ženevské poroty si v roce 2004 odnesl model Lange Double Split značky A. Lange & Söhne
Cenu ženevské poroty si v roce 2004 odnesl model Lange Double Split značky A. Lange & Söhne | Foto: A. Lande & Söhne

Plán Swatch je smělý, ale rozhodně nemíří do nejvyšších sfér. "Když se řekne luxusní hodinky, tak sedmdesát procent lidí uvede Rolex. To je přitom většinou sériový výrobek. Jen znalci uvedou Breguet nebo Patek Philippe," tvrdí německý odborník Mathias Seele.

Luxus je jinde

A právě v těchto sférách začíná opravdový luxus. Zatímco "rolexky" se dají koupit už za nějaké dva tři tisíce dolarů, exkluzivní modely švýcarských manufaktur jako Patek Philippe nebo Jaeger LeCoultre se pod deseti, dvaceti tisíci většinou neprodávají.

Zcela nebo alespoň z velké části jde o ruční práci a velmi komplikované strojky. Například loňský vítěz výroční ceny o nejlepší hodinky  - chronometr Vacheron Constantin Tour de l'Ile má 834 součástek. Dostupnost? Méně než nízká. Poslední ze sedmi kousků vloni na jaře vydražili za 1,8 milionu švýcarských franků.

Nejstarší výrobce hodinek světa Vacheron Constantin si tak nadělil mimo jiné dárek k výročí. Loni totiž slavil čtvrt tisíciletí. A dalším "dárečkem" byla velká reklamní kampaň. V inzerátech třeba stálo: "Když v roce 1889 dostavěli Eiffelovu věž, nosily se naše hodinky již 132 let."

Souboj o nejlepšího hodináře vede Vacheron s dalším zástupcem tak zvané "haute horlogerie" společností Patek Philippe. Oba mají na kontě dva vítěze ženevské ceny o nej hodinky. Patek Philippe se také chlubí trojicí nejdražších hodinek. Jeden jeho model z roku 1933 byl vydražen za sedmnáct milionů švýcarských franků.

"Takové hodinky jsou rozhodně dobrou investicí," upozorňuje Stefan Muser z aukčního domu Crott. "Je to jako rodinné stříbro, které časem získává na hodnotě," dodal. Rolexky naproti tomu rozhodně na ceně časem nezískávají. Tedy pokud nejde o limitovanou sérii.

Návrháři? Do vysoké hodinařiny nepatří

Svého jména se snaží využít i oděvní návrháři, kteří do svého sortimentu přidávají doplňky včetně hodinek. Zápěstí tak mohou ozdobit hodinky Versace, Armani nebo Gucci. "Ty ale nemají s unikáty z dílen jako Patek Philippe nic společného," upozorňuje Hank Korman, viceprezident americké firmy Russel Korman Jewelers.

nejlepší pánské hodinky roku 2004 Patek Philippe: Gondolo Calendario Reference 5135 G
nejlepší pánské hodinky roku 2004 Patek Philippe: Gondolo Calendario Reference 5135 G | Foto: Patek Philippe

A jak jsou na tom s opravdu luxusními hodinkami Češi? "Rozhodně je poznat, že už rozlišují kvalitní hodinky. Prodeje rostou odhadem tak o deset, možná až dvacet procent ročně," tvrdí Petra Antonínová z luxusního hodinářství La Boutique Suisse v Pařížské ulici.

To je více než ve světě, kde se počítá s růstem okolo osmi až deseti procent. Ale stejně jako ve světě nemají ani Češi jedno určité období, kdy nakupují exkluzivní chronometry.

"Před Vánoci samozřejmě rostou tržby, ale to nejde o nejexkluzivnější modely. S těmi je to jako s auty, takový nákup dlouho zvažujete," vysvětluje Antonínová.

Mezi čechy jsou i sběratelé

A jakým značkám propadli Češi? "Hodně se prodává Jaeger LeCoultre. Ale jinak je to průřez všemi značkami. Těch opravdu drahých se prodá tak pět za měsíc. Nejdražší v poslední době byl strojek z limitované série značky Audemars Piguet," zamýšlí se Antonínová.

Vacheron Constantin je nejstarší hodinkářskou firmou světa, má za sebou již 251 let existence. Na snímku Vacheron Constantin, model Patrimony, Hommage aux Grands Explorateurs
Vacheron Constantin je nejstarší hodinkářskou firmou světa, má za sebou již 251 let existence. Na snímku Vacheron Constantin, model Patrimony, Hommage aux Grands Explorateurs | Foto: Vacheron Constantin

Mezi českými boháči se najdou i sběratelé. Do luxusních hodinářství jsou schopni jít na nákup hodinek, jejichž ceny často představuje sedmimístná cifra, zavítají sem i čtyřikrát ročně.

Další významnou klientelou českých specializovaných obchodů jsou samozřejmě i cizinci. Ti představují asi polovinu zákazníků. Jejich podíl klesl po vstupu do Evropské unie, protože občané členských států již nemohou odpočítávat DPH. Na významu tak získali ruští klienti.

 

Právě se děje

Další zprávy