Paříž - Prakticky všechny důležité ukazatele vypovídající o hospodaření firmy se podařilo zvýšit francouzskému výrobci luxusního zboží Hermés. Poptávka po ručně malovaných hedvábných šátcích, kabelkách a dalšímu módnímu zboží, které firma prodává, stoupla jak v Asii, ta i v Evropě, kam se začali vracet bohatí turisté.
Díky tomu provozní zisk stoupl o 44 procent na 668 milionů eur (16,2 miliardy Kč). Uvedla to sama společnost ve zprávě zveřejněné ve francouzském listu Les Echos.
Zisková marže, tedy podíl provozního zisku na tržbách, stoupla o 3,6 procentního bodu na 27,8 procenta. To je nejvyšší hodnota od roku 1993, kdy firma uvedla své akcie na burzu. Čistý zisk se zvýšil o 46 procent na 422 milionů eur.
Tržby stouply o čtvrtinu
Již dříve firma oznámila, že její tržby loni stouply o 25,4 procenta na 2,4 miliardy eur. Bez zahrnutí vlivu změn směnných kurzů se zvýšily o 18,9 procenta.
Letos plánuje Hermés zvýšit investice na 210 milionů eur z loňských 165 milionů eur. Otevře deset značkových obchodů, mimo jiné dva v USA, dva nebo tři v Číně a několik v Evropě, včetně Říma.
Loni společnost otevřela 13 obchodů, včetně čtyř v Číně, a devět obchodů modernizovala nebo rozšířila.
Prozatímní dividenta je 1 euro na akcii
Hermés patří mezi firmy, kterým se loni nejvíce podařilo vytěžit z oživení poptávky po luxusním zboží. Společnost minulý měsíc uvedla, že díky příznivým výsledkům vyplatí za čtvrté čtvrtletí svoji první prozatímní dividendu jedno euro na akcii. Z dividendy nejvíce vytěží rodina Hermésových, která vlastní ve firmě 73 procent. Luxusní skupině LVMH patří více než pětina akcií.
Výsledky přicházejí dva dny před představením nové kolekce pro ženy, kterou vytvořil Christophe Lemaire, bývalý návrhář firmy Lacoste. Ten loni nahradil Jean-Paula Gaultiera, napsala agentura Reuters.
Hermés je podle tržní kapitalizace třetí největší luxusní skupinou na světě za společnostmi LVMH a Richemont. Společnost vznikla v roce 1837 jako rodinná dílna na výrobu koňských sedel a třmenů.