Korejci mění Slovensko. Čeká to i Moravu

Tomáš Fránek
1. 4. 2007 0:00
Do Nošovic už Korejci ze Slovenska jezdí

Žilina - Tisíce korejských manažeřů budou mít na sever Moravy stejný vliv jako na Žilinu. Manažeři firmy Kia žijí v luxusu, Slováci na to žehrají.

Špatná dopravní situace, nevysoké platy pro místní, příliv korejské konkurence v mnoha odvětvích. Na druhé straně mnoho nových pracovních míst, rozvoj stavebnictví, vyšší útraty za služby a zboží.

To přinesla automobilka a několik tisíc korejských manažeřů do Tepličky u Žiliny, kde Kia vyrábí auta. Pozitiva podle místních převažují. 

Podobný dopad se dá čekat i v moravských Nošovicích, kde se právě staví další korejská automobilka Hyundai.

Pracovití a "neviditelní"

Nejvíc je přínos z příchodu Korejců podle místních vidět v Žilině. V samotné Tepličce ani v Krasňanech, kde vyrostlo pro korejské manažery nové, bezpečnostní agenturou střežené městečko se sedmi novými třípodlažními a devíti rodinnými domy a tenisovými kurty, lidé o Korejcích moc neví.

A jací jsou?

"Jsou opravdu hodně pracovití, vidíme je brzy ráno odjíždět, vracejí se většinou až večer, teď už prý někteří jezdí i na sever Moravy, kde staví Hyundai," říká místní rodák Karol Čierný. Má to relativně blízko ke střeženému městečku za více než půl miliardy slovenských korun, do nějž se však nikdo kromě jeho korejských obyvatel nedostane.

Poslední dům v Krasňanech je od korejského městečka vzdálený asi kilometr, do vesnice Korejci nechodí. A o víkendu často manažeři, pro které je evropské působení mnohdy vrcholem jejich kariéry, míří do Bratislavy, kde mají rodiny a jejich děti školu.

Pro vrcholové vedení firmy Kia se nyní na Slovensku staví další městečko, tentokrát právě nedaleko Bratislavy. Podle investiční smlouvy mají Korejci bydlet ve střeženém areálu se 75 domy, čtyřmi tenisovými kurty.

Pevná hierarchie a změny plánů

Na co se musí zájemci o zakázky či spolupráci od korejských firem připravit?

Především na to, že všechna rozhodnutí "evropských" manažerů automobilky musí dostat konečný souhlas přímo v domovské zemi. Korejci velmi přísně dodržují postavení na jednotlivých stupních řízení ve firmě.Také často a rádi mění už dohodnuté projekty.

Foto: Aktuálně.cz

A taky na to, že korejská automobilka na rozdíl od svých konkurentů dává jednoznačně přednost svým korejským dodavatelům, kteří nyní mají své továrny na Slovensku a chystají se také stavět na severu Moravy.

"Je to opravdu neobvyklé, ale pro korejské firmy jde o normální postup. Podobně to má automobilka Kia i ve Spojených státech, kde za ní taky přišli další korejští dodavatelé," říká ekonom Karol Vavro.

Zajímavé také je, že kromě automobilky a dodavatelů dílů na auta přichází na Slovensko i další korejští podnikatelé z úplně odlišných oborů. V Žilině tak už Korejci obchodují s nemovitostmi nebo otevírají své restaurace, chystá se také fungování půjčovny aut.

Korejské invazi se přizpůsobují i obchodníci. V hypermarketu Tesco je tak už například speciální pult, kde si korejští manažeři mohou nakoupit potraviny ze své domoviny.

Více peněz přinesli dělníci

Někteří místní získali práci v automobilce, nové fasády, okna a střechy dokládají, jak lidé naložili s penězi za prodané pozemky pod automobilkou. Ale místní podnikatelé už tak spokojeni nejsou.

Pryč jsou vysoké tržby v obchodech, kdy v nich nakupovali dělníci stavějící automobilku a další infrastrukturu, z místního penzionu se už také před Vánoci odstěhovali korejští manažeři.

A tak nejčastějším tématem hovorů místních je to, že lidé, kteří v automobilce pracují, vydělávají málo, a jsou proto nespokojeni. "Hodně se o tom mluví, platí prý dokonce míň než slovenské firmy," říká Elena Gašparíková.

Kia, která nyní vyjednává s odbory ve firmě o dlouhodobé smlouvě upravující platy a taky pracovní podmínky, ale tvrdí, že její platy jsou na nebo nad úrovní slovenského průměru.

V samotné Tepličce i v okolí Žiliny je také jasně vidět, co ještě příchod Korejců i severu Moravy může přinést.

Z továrny už totiž co chvíli vyjíždí kamiony naplněné novými vozy Kia a už tak špatná dopravní situace v regionu se stále zhoršuje.

Stále totiž není dokončená dálnice a před Žilinou se tak tvoří dlouhé fronty aut. A podobný dopravní kolaps hrozí i severu Moravy, ani tam se totiž z největší pravděpodobností nepodaří rozšířit především silnici na Slovensko dříve, než začne Hyundai vyrábět.

Do Nošovic se zkušenostmi

Příchod korejských manažerů a jejich firem na Slovensko a na sever Moravy je v mnohém podobný, v některých aspektech naprosto totožný. Na Moravě budou mít korejští šéfové výhodu slovenských zkušeností.

"Z počátku bylo vidět, že korejští manažeři vůbec netušili, co mají od Slovenska čekat, měli pocit, že jdou do nějaké velmi zaostalé země. Přišli z úplně jiného kulturního prostředí, stále existuje jazyková bariéra. Ale pokud se s nimi sblížíte, rádi se na vás obrací skoro se vším včetně návštěvy lékaře nebo poruchy auta. Teď už to po slovenských zkušenostech pro ně bude v Nošovicích jednodušší," říká slovenský podnikatel, který s korejskými manažery spolupracuje. Klikněte na VIDEO: Příprava v zóně u Nošovic

Obě místa jsou si také velmi podobná. Stojí sice na rovině, ale s krásným výhledem na hory, na Slovensku jsou vrcholy Malé Fatry, v Nošovicích Beskydy.

"Až jsme si říkali, že si snad opravdu vybírají místa s krásným výhledem," říká jeden z podnikatelů z Tepličky. A do hor korejští manažeři rádi vyrážejí také ve svém volnu. "Už jsme je také hledali, když se v horách ztratili," dodává další slovenský podnikatel, který s korejskými manažery spolupracuje.

 

Právě se děje

Další zprávy