IBM srazilo Lenovo na kolena

Dušan Klimeš
25. 5. 2006 13:30
New York - Třetí největší světový výrobce počítačů zklamal nejen analytiky, ale hlavně akcionáře. Roční zisk mu totiž klesl o 85 procent. Uvnitř: POČÍTAČOVÝ PRŮMYSL V KOSTCE
Čip Blue Gene/L
Čip Blue Gene/L | Foto: Aktuálně.cz

Čistý zisk za fiskální rok, který končil na konci března, činil 173 milionů hongkongských dolarů, což je asi půl miliardy korun. Analytici vesměs očekávali výsledky čtyřikrát lepší.

Na zisku společnosti se výrazně projevily náklady s restrukturalizací a propouštěním zaměstnanců. Za poslední čtvrtletí to bylo 1000 lidí.

Železná koule na noze? IBM

Restrukturalizace firmy byla nevyhnutelná z důvodu mohutné akvizice. Loni v květnu totiž čínský výrobce počítačů koupil divizi osobních počítačů od legendární firmy IBM. Za to zaplatil 1,25 miliardy dolarů. Náklady restrukturalizace pak činily dalších 100 milionů dolarů.

Infobox

Počítačový průmysl v kostce

  • Za rok 2005 měly největší podíl na světovém trhu firmy Dell (16,8%), pak Hewlett-Packard (14,5%), za nimi je Lenovo s 6,6%
  • Loni 2005 se celosvětově prodalo 219 milionů počítačů
  • V prvním čtvrtletí tohoto roku se prodalo 53,2 milionu strojů, což je o 13 procent více než loni

"Nákup divize firmy IBM neměl být takovou zátěží," myslí si Francis Lun, manažer firmy Fulbright Securities, která obchoduje s akciemi.

"Problém se nyní zdá být vážnější, než jsme si mysleli," dodává Lun.

Dnešní oznamování celoročních výsledků bylo první, které se konalo pod dohledem nového šéfa Williama Amelia, který nastoupil v prosinci. Do firmy Lenovo přešel od konkurenčního Dellu.

Jeho plánem je přenést úspěšný obchodní model z Číny i na další světové trhy. Lenovo se zaměřuje na výrobu levných počítačů dostupných široké veřejnosti.

Ztráty po celém světě

Celosvětově firma ztratila více než jedno procento trhu jen za první tři měsíce roku 2006. Bývalí zákazníci IBM totiž novou značku zavrhli a přesedlali ke konkurenci.

Foto: Aktuálně.cz

Tou jsou především společnosti Dell a Hewlett-Packard (HP). Dell "obhospodařuje" 16,8 procenta trhu, HP má 14,5 procenta. Za nimi je Lenovo s 6,6 procenty. S touto konkurencí chce Lenovo bojovat právě na trhu levných notebooků a stolních počítačů. Jednou z cest je i posílení pomocí dalších akvizic zahraničních firem.

V Asii navíc musí bojovat i s "místními" značkami jako Toshiba či Sony, které ukrajují značný kus lokálního trhu.

 

Právě se děje

Další zprávy