Londýn/Praha - Vleklá ekonomická stagnace přinesla v minulém roce konec jedné jistoty pro byznys placených televizí.
Vůbec poprvé od vzniku v 80. letech minulého století se celému sektoru v západní Evropě stalo, že klesl počet předplatitelů.
Placené televize na západ od našich hranic přišly v loňském roce o 380 tisíc zákazníků. Hlavní ztráty utrpěly v jižních státech eurozóny, kde jsou důsledky krize nejcitelnější.
Počet předplatitelů se tak snížil z předchozích 93 milionů na 92,6 milionu. Vývoj tradičně sleduje výzkumná společnost Informa, která výsledky prezentovala.
Nejlepší rok mají za sebou placené televize v Británii, kde počet předplatitelů vzrostl o 190 tisíc. Naopak největší pokles zaznamenala Itálie, kde smlouvu ukončilo 800 tisíc lidí, druhé je Španělsko, kde televizní stanice počítají ztrátu 261 tisíc předplatitelů.
Také v Německu placené kanály ztratily, když jim ubylo 180 tisíc předplatitelů, takřka na svém zůstaly ve Francii, kde se odhlásilo na tři tisíce lidí. Ve zbytku západní Evropy pak došlo k nárůstu ve výši 670 tisíc.
Celkový historický úbytek ve výši 380 tisíc předplatitelů byl podle analytiků společnosti Informa zapříčiněn hlavně stále se nezlepšující ekonomickou situací. Vliv rostoucí „online" konkurence zásadní vliv mít neměl.
"Je to budíček pro celé odvětví, který říká, že růst předplatitelů není imunní vůči ekonomickému propadu. Ukazuje to hlavně ten fakt, že počty předplatitelů klesají nejvíce právě v těžce zasažených zemích," říká jeden z manažerů společnosti Adam Thomas.
Přesto si analytici nemyslí, že by historický propad předznamenal začátek dlouhodobého poklesu.
"Výsledky za minulý rok by se neměly přeceňovat. Loni byly hodně specifické ekonomické podmínky. Až se evropská ekonomika opět nakopne, počet předplatitelů se vrátí k růstu," předpovídá analytik Informy Ted Hall.