New York - Bill Gates již nemá v rukou nejdražší značku, neboli brand, světa. Microsoft obsadil až třetí příčku, jedničkou mezi značkami je podle studie firmy Millward Brown Google.
Pokud by chtěl někdo tuto značku získat, musel by sáhnout velmi hluboko do kapsy. Google by ho totiž stál 66 miliard dolarů, což je asi 1,4 bilionu korun. To představuje téměř polovinu ročního HDP České republiky.
Dvojkou je v žebříčku nazvaném Brandz Top 100 firma General Electric.
Nejcennější značky
- 1. Google
- 2. General Electric
- 3. Microsoft
- 4. Coca-Cola
- 5. China Mobile
- 6. Marlboro
- 7. Wal-Mart
- 8. Citi
- 9. IBM
- 10. Toyota
USA na špici
Podle konzultantů z Millward Brown se do první desítky vešly jen dvě firmy, které by neměly sídlo ve Spojených státech. Na pátém místě skončil největší čínský mobilní operátor China Mobile a desáté místo obsadila Toyota.
Dohromady má sto nejcennějších značek světa hodnotu 1,6 bilionu dolarů, což je v přepočtu 33 bilionů korun.
"Obchodní značka, podobně jako pověst člověka, má nesmírnou hodnotu. Také je nehmotná a podléhá pokušení udělat něco pro krátkodobý zisk, což ji ale může dlouhodobě poškodit," píší autoři zprávy.
Mnoho firem podle nich takovému pokušení podlehlo, slevily z kvality nebo přijaly rozhodnutí, která značku poškodily. Pak jim trvalo řadu let, než se dokázaly se škodami vypořádat.
Právě Google je podle průzkumu názornou ukázkou, jak má vypadat podnik, který z kvality neslevuje. Majitelé Googlu si doménu google.com zaregistrovali v roce 1997 a za deset let z ní udělali cennější značku než má Coca-Cola, McDonald´s nebo BMW.
Froogle nebo Google
Do ceny značky započítávala konzultantská společnost nejen cenu dle účetní hodnoty firmy, ale i to, jak je vnímána zákazníky.
O síle značky Google hovoří i poslední rozhodnutí managementu. Ten se rozhodl přejmenovat službu Froogle na Google Product Search.
Portál na porovnávání cen a vyhledávání výrobků tak budou Američané provozovat pod názvem, který koresponduje se známou značkou.