Zisk firmy Yahoo za první čtvrtletí poklesl z loňských 204,6 milionu dolarů na 159,6 milionu dolarů. Částečně za to však může metodika účtování zaměstnaneckých akcií.
Zato nejpoužívanější vyhledávač světa Google si vedl o poznání lépe. Tržby se zvedly o 80 procent na 2,25 miliardy dolarů. Zisk se bezmála zdvojnásobil na více než půl miliardy.
Je to ale dost? Začátkem roku se tyto technologické firmy předháněly v tom, která slíbí větší zisk, která nastíní lepší výsledky a která dokáže ukousnout větší kus koláče svému soupeři.
Podle slov předního analytika internetového odvětví Safi Rashtchyho z Piper Jaffray byl loni obrat internetových vyhledávačů deset miliard dolarů a letos by měl vzrůst o čtyřicet procent. Konkrétně tržby Googlu by měly vzrůst o solidních 58 procent.
To mu v prvním čtvrtletí společnost splnila víc než dostatečně.
Po slibech studená sprcha
Prvního nepříjemného překvapení a zklamání se akcionáři a analytici dočkali hned při zveřejnění výsledků posledního čtvrtletí loňského roku.
Přestože Google zvýšil zisk o 82 procent, odbornou veřejnost zklamal. Obchodníci pak zareagovali hromadným prodejem akcií, což způsobilo jejich propad o dvanáct procent.
Podobně dopadl i vyhledávač Yahoo. Ani dvojnásobný nárůst zisku neuspokojil očekávání trhu a akcie mu propadly o třináct procent.
Rok 2005 je však pryč a první letošní výsledky nahrávají do karet šéfům obou firem, neboť splňují jejich slova o tom, že je čeká "skvělý rok".
Ne vše se ale splní
O tom, že si Google hodně věří, svědčí i prohlášení nejvyšších manažerů ze začátku března. Tehdy se nechali slyšet, že by rádi viděli tržby firmy Google na úrovni sta miliard dolarů.
Tento plán se zdá být "velmi" ambiciózní. Předloňské tržby činily 3,19 miliard dolarů, loňské 6,14 miliard. Ani po překvapivě dobrém výsledku prvního čtvrtletí to nevypadá, že by se této hranici americký podnik jen zdánlivě přiblížil.
Nenechávají se však unést jen šéfové firem, ale i analytici. Analytik Mark Stahlman ze společnosti Caris & Co. si začátkem ledna tipnul, že cena akcií firmy Google se může vyšplhat až na dva tisíce dolarů.
Vzhledem k tomu, že se v současnosti pohybují kolem čtyř set dolarů za kus a za poslední rok vzrostly na dvojnásobek z ceny 200 dolarů, zdá se být tato předpověď velmi dlouhodobá.