Londýn - Britský výrobce džusů a ovocných šťáv Innocent Drinks (nevinné nápoje), jehož firemní politika a marketing byly založeny na šetrném přístupu k životnímu prostředí a etickém jednání, prodal svou proklamovanou nevinnost Coca-Cole.
Americký gigant odkoupí sice jen minoritní podíl akcií, ale vzhledem k tomu, že už vlastní 18 procent, stane se s 58% podílem většinovým vlastníkem.
Podrobnosti transakce nebyly zveřejněny. Britský Guardian odhaduje hodnotu čtyřiceti procent akcií za zhruba třicet milionů liber.
Přestože plnou kontrolu nad etickým výrobcem převezme společnost Coca-Cola, která se stala pro kritiky nadnárodních korporací symbolem globalizace, budou prý firemní politiku i nadále určovat tři zakladatelé nevinných nápojů: Prý se v podstatě nic nezmění..
Innocent Drinks prodávají své nápoje v ekologicky nezávadných obalech (například ve tvaru krávy) a deset procent zisků pravidelně věnují charitě.
Sliby (zatím) platí
"Každý slib týkající se zdravých přírodních nápojů, průkopnictví v oblasti ekologicky a sociálně přijatelnějšího využívání surovin, balení nápojů a přispívání na charitu, který firma Innocent dala, zůstává v platnosti," slibuje svým zákazníkům Innocent Drinks.
Nicméně na dotaz, zda je možné, že Coca-Cola někdy v budoucnu společnost úplně převezme, odpověděl jeden z jejích zakladatelů Richard Reed vyhýbavě. „V budoucnosti není nic definitivní, ale obě strany doufají, že se bude naše spolupráce vyvíjet pozitivním směrem," cituje Reeda server Guardian.
„Souhlasili jsme s tím, aby Coca-Cola koupila část akcií společnosti Innocent. V podstatě jsou to ty, které byly k dispozici po původním investorovi Muruciovi Pintovi. Mauriciovi už je 76 a chce jít do důchodu, takže jsme využili možnost, jak mu splatit to, co do společnosti investoval. Jsme za tuto možnost velmi rádi," cituje server France 24 vyjádření zbylých investorů.
Společnost Innocent Drinks společně založili Richard Reed Adam Balon a Jon Wright v roce 1998. Začali tím, že několik měsíců testovali své recepty na přátelích. Když měli dojem, že mají hotovo, začali své nápoje prodávat na jednom hudebním festivalu poblíž Londýna.
Britové na marketing založený na slibech šetrného chování k životnímu prostředí a „etický správných" rozhodnutích managemantu slyšeli a skupina odběratelů se zdárně rozšiřovala.
Minulý rok už se Innocent Drinks rozrostly natolik, že firma začala pomýšlet na expanzi do okolních evropských zemí. Právě k tomu by podle Reeda, Balona a Wrighta měly posloužit peníze od Coca-Coly.
Nejsou první ani poslední
Podobné případy, kdy nadnárodní společnost koupí menšího výrobce i s jeho specifiky, pro které si lidé jeho výrobky oblíbili, nejsou výjimkou. Prakticky to samé předvedl McDonald´s, který koupil většinu akcií v britské společnost Pret a Manger - sítě rychlého občerstvení, nabízející potraviny bez chemických aditiv.
Podobně také Unilever získal výrobce zmrzliny Ben & Jerry's nebo výrobce cukrárenských výrobků Cadbury výrobce organické čokolády Green & Black's.