Praha - Čína je pro automobilový svět stále důležitější a dere se na jeho špici. Loni si tam lidé koupili poprvé více aut než v Japonsku a nejlidnatější země světa se tak po USA stala druhým největším světovým automobilovým trhem.
Dohromady si Číňané loni koupili 7,2 milionů nových vozů, což je o čtvrtinu více než v roce 2005. Celkové číslo zahrnuje i nákladní auta a autobusy.
Vyplývá to ze studie společnosti KPMG, kterou má Aktuálně.cz k dispozici.
Západní značky vedou
Nejrychleji ze všech přibývalo nových osobních aut. Lidé si jich koupili meziročně o třetinu více, celkem 4,4 milionu. Pro světové výrobce představuje Čína slibnou budoucnost. Nedávno tam otevřela první autosalón i Škoda Auto.
V Číně je zhruba padesátka automobilek. Dvě největší, Shangai GM a Shangai VW mají dohromady zhruba pětinu trhu, zbylé pak po pár procentech.
Nejpopulárnější jsou zahraniční značky. Jen každé čtvrté koupené nové auto je čínské výroby, uvádí stude KPMG. Místní výrobci se ale dravě snaží získat zákazníky a zejména v segmentu levnějších a středně drahých vozů.
Často přitom nabízejí auta, která se evropským velmi podobají. Příkladem může být na trh nedávno uvedený "Roewe", středně velké auto velmi podobné Roveru 75 a založené na technologii, kterou místní továrna před dvěma lety převzala od BMW.