Praha - Výrobci počítačů ucítili svoji šanci a vrhají se na trh ultralevných notebooků pro rozvojové země.
Dle analytické společnosti Gartner by v příštím roce mohli dodat až milion kusů přenosných počítačů.
Do roku 2012 by to mohlo být celkem až šest milionů notebooků, které budou putovat především do Latinské Ameriky a východní Asie.
To by znamenalo čtyřicetiprocentní nárůst dodávek takzvaných "vzdělávacích" PC do těchto chudších regionů.
Aby neujel vlak
"Prodejci PC, kteří se zaměřují na vlády a neziskové organizace v rozvojových zemích, by už měli mít plán na spuštění dodávek svých notebooků pro příští rok, jinak propásnou příležitost uchytit se na trhu ultralevných PC," říká Annette Jumpová, šéfka výzkumu firmy Gartner.
V současnosti existují dva hlavní způsoby, jak se s počítači do rozvojových zemí dostat: prvním z nich je iniciativa Intelu nazvaná Classmate PC, druhý je znám jako One Laptop Per Child, tedy "jeden laptop pro každé dítě".
Iniciativa firmy Intel zahrnuje komplexnější řešení problému zavádění počítačové gramotnosti. V rámci dodávek totiž poskytuje i vybavení tříd, síťovou infrastrukturu či školení pro učitele.
"Samotný hardware, jak ho poskytuje One Laptop Per Child, nestačí. Uživatelé potřebují software a vzdělávací programy ve svých jazycích. Proto má Intel větší šanci uspět," uvádí Annette Jumpová.
Závisí i na hlavních hráčích
Zatímco programy a prodeje se zatím zaměřují především na státem vlastněné školy, které na nákup získají peníze právě od vlády, firmy by neměly zapomínat i na soukromé školy, uvádí studie.
"Úspěch či propad ultralevných notebooků pro rozvojové země bude záviset na šesti faktorech: Podpora a financování od vlád, podpora od firem Microsoft a AMD, atraktivní cena, software a školení v místních jazycích a náklady na technické zázemí," uvádí firma Gartner.