Soutěž a ambice. I v tom se cizí školy liší od našich

mir
26. 7. 2010 9:16
Unikátní program pro středoškolské studenty pomáhá od roku 1993 rozšiřovat domácí obzory
Foto: Jan Langer

Praha - "V Americe jsem měla pocit, že škola je vlastně úplně jiná instituce než u nás," říká Sára Foitová, bývalá stipendistka na The Ethel Walker School v Simsbury v Connecticutu. "Výuka probíhá jednak jiným systémem, jednak v jiné atmosféře. Třídy se tvoří pro každý předmět zvlášť bez ohledu na ročník, protože důležitější je úroveň studentů. Díky tomu jsou třídy vyrovnané. Studenti jsou povzbuzováni, vyučující se zajímají o jejich názory. V každé hodině je jasně znát, co je cílem školy: aby každý student uspěl."

Sára Foitová je jedním hlasem z mnoha. Nadace Open Society Fund Praha umožnila od roku 1993 již dvěma stovkám studentů strávit jeden akademický rok na soukromých středních školách ve Velké Británii a v USA. Program existuje na základě spolupráce se zahraničními partnery - britským The Headmasters´ and Headmistresses´ Conference (HMC) a americkým American Secondary Schools for International Students and Teachers (ASSIST).

Proč je Open Society Fund jiný

Rozsahem i kvalitou jde v Česku o zcela ojedinělý program podpory dlouhodobého studia na zahraničních školách pro studenty středních škol, a to zejména díky:

- veřejnému vyhlášení programu

- systému výběru studentů

- dostupnosti programu

- kvalitnímu výběru škol

- udržování sítě absolventů

Každoročně se do výběrového řízení pro studenty středních škol na získání stipendií hlásí asi stovka studentů z celé České republiky.

Studentům, vybraným na základě výběrového řízení poskytují zahraniční školy stipendium, které pokrývá náklady na školné, ubytování a stravování. Studenti díky své účasti v programu získají velmi kvalitní jazykové znalosti a mezinárodní zkušenosti.

"Moje škola měla svůj speciální způsob výuky, tzv. Harkness Tables," říká Eliška Zoubková, která strávila jeden rok na Phillips Exeter Academy, prestižní soukromé škole ve státě New Hampshire.

"V každé třídě bylo maximálně 12 studentů (a učitel), kteří seděli kolem jednoho oválného stolu, a výuka byla vedena formou diskuze. Čekalo se od nás, že se na hodiny budeme připravovat - a to také všichni plnili (což na našich českých školách moc běžné není). Každý student se snažil pracovat sám za sebe, mezi studenty byla soutěž, ale když jeden potřeboval něco doučit, vysvětlit nebo zkontrolovat, druhý mu rád pomohl. Individuální přístup měli ke studentům i učitelé a také byli velice vstřícní."

Jan Indráček studoval v Chigwellu ve Velké Británii: "Především anglický styl studia historie jsem si přímo zamiloval. A to takovým způsobem, jsem již rozhodnutý pokračovat na nějaké přední britské univerzitě. Sen to snad není neuskutečnitelný: vzhledem k získání dobrých výsledků u AS zkoušek (získal jsem A ze všech 6 předmětů a nejvyšší ocenění 'Distinction' ze složité 'Advanced Extended Award' z matematiky) mi škola nabídla prodloužení mého stipendia na další, závěrečný rok."

Školy, které přijímají české studenty, jsou svou kvalitou řazeny mezi nejlepší střední školy v Británii a USA. Jsou to například St. Leonard School, The King´s School, Dulwich College London, Christ Hospital Horsam, Alberquerque Academy, Colorado Springs School, Mersersburg Academy, Mongomery Bell Academy a Suffield Academy.

Vyšlo v letním vydání časopisu o společenské odpovědnosti firem CSR Fórum.

 

Právě se děje

Další zprávy