reklama
 
 

Schváleno. Do ČSA vstoupí Travel Service, šetřit se bude dál

AKTUALIZOVÁNO 19. 12. 2014
Korean Air mohou prodat třetinový podíl v národním dopravci společnosti miliardáře Jiřího Šimáně. Potvrdila to Evropská komise.

Praha – Spojení dvou někdejších soupeřů o české nebe je definitivní. Do Českých aerolinií může vstoupit soukromý dopravce Travel Service, obchod schválila Evropská komise. Firma získá více jak třetinový podíl - konkrétně 34 procent, který mu prodaly Korean Air.

Korejský dopravce měl na tuto část ČSA opci, kterou si dohodl loni na jaře, když od státu koupil 44% podíl v národním dopravci. Korejská společnost napřed 34% balík akcií ČSA koupila, poté ho prodala firmě Travel Service. Transakci obě společnosti oznámily v prosinci 2013.

Evropská komise uvedla, že transakce nepovede k narušení evropských pravidel hospodářské soutěže, neboť cestující při letech na pražské letiště i při odletech z něj budou mít nadále možnost využít i jiných poskytovatelů služeb.

Korean Air koupila třetinový podíl od státního Českého Aeroholdingu za stejných podmínek jako předešlý balík, za který zaplatila 68,3 milionu korun. Dodatečných 34 procent tak korejskou společnost vyšlo zhruba na 53 milionů korun. Cena, za kterou balík akcií kupuje Travel Service, není známá.

ČSA touto transakcí neztratí status národního dopravce a s ním spojená práva na lety do zemí s omezeným počtem přepravců (například do Ruska) a využívání takzvaného Open Skies prostoru. Státnímu Českému Aeroholdingu zůstane v ČSA zhruba pětinový podíl (19,74 procenta) a zbylá 2,26 procenta České pojišťovně. Pro udržení statusu národního dopravce nesmí většinový podíl v letecké společnosti vlastnit firmy mimo Evropskou unii.

Samotné České aerolinie souhlasné stanovisko Evropské komise vítají. "Jsme přesvědčeni, že tento krok přispěje ke stabilizaci ČSA a umožní to jejich další rozvoj. Vypořádání celé transakce očekáváme v řádu několika týdnů," řekl mluvčí společnosti Daniel Šabík.

Podle předsedy představenstva a spolumajitele firmy Travel Service Jiřího Šimáně budou z propojení tří leteckých dopravců profitovat cestující, neboť se vzájemně propojí i sítě jejich spojů. Pro Travel Service může spojení přinést úsporu v nákladech na některé činnosti, které dopravcům poskytuje Český Aeroholding a jeho dceřiné firmy, jako je například údržba, finanční a právní služby.

Z úsporného režimu couvnout nelze

Dokončení transakce by mělo uvolnit ČSA ruce. Korean Air v říjnu sice na tlak ministerstva financí kývla na finanční injekci v řádech několika stamilionů korun, s rozhodováním o dalších strategických investicích a plánech se ale čekalo na dokončení vstupu společnosti Travel Service.

Zároveň se zatím nic nemění na tom, že firma pokračuje v úsporném módu. Korean Air poskytnutí svého příspěvku do kapitálu ČSA podmínila bezpodmínečnou realizací všech opatření obsažených v restrukturalizačním plánu z letošního září. Ten zahrnuje mimo jiné propouštění a snižování platů o dvacet až třicet procent.

"Restrukturalizační plán se musí naplnit," řekl na začátku prosince Hospodářským novinám šéf Českého Aeroholdingu Václav Řehoř. "Korean Air a Český Aeroholding jsou ochotny investovat do ČSA další peníze, jen pokud se naplní restrukturalizační plán. S Travel Servicem se budeme bavit o rozvoji a investicích," dodal.

Jiří Šimáně je podle Řehoře s tímto plánem rámcově seznámen a "vyjádřil podporu směru, kterým se ČSA ubírají".

autor: Jiří Hovorka | 19. 12. 2014

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama