Energetické nápoje - jejichž častou konzumaci dávají lékaři zejména u dětí do souvislosti s problémy jako poruchy spánku či přibírání hmotnosti - jsou v Česku oblíbenou záležitostí. Loni celé odvětví vzrostlo o pětinu na 2,4 miliardy korun.
Zdaleka nejoblíbenější značkou mezi českými konzumenty tohoto nápoje je přitom podle agentury Nielsen právě Red Bull - ten vyhrává u 30 procent respondentů. Rakouská společnost loni v tuzemsku zvýšila podle své výroční zprávy zisk o skoro 30 procent, tržby pak stouply o zhruba desetinu.
"Energeťáky dětem?" či "Jak někdo může v hračkářství otevřít Red Bull Shop," ptají se někteří lidé na oficiálním facebookovém profilu pražského Hamleys. Že Češi znají Red Bull spíše přes energy drinky připouští i samo Hamleys. "A proč ne? Red Bull je pro běžného spotřebitele sice známý primárně jako výrobce energetických nápojů, ty ale v Hamleys neprodáváme," reaguje na otázky uživatelů. Připomíná přitom, že se značce Red Bull podařilo do obecného povědomí posunout mladé sporty jako snowboarding, trial, letecký spor nebo tanec a že je pro mnohé mladé sportovce klíčovým partnerem.
Pražský obchod Red Bull je vůbec prvním mimo domovské Rakousko a třetí oficiální prodejnou doplňků v Evropě. Zákazníci jsou podle Hamleys velmi překvapeni, když v hračkářství tento koncept objeví. "Nutno ale dodat, že jsou bez výjimky překvapeni velmi pozitivně," tvrdí pro Aktuálně.cz Jakub Lhota z marketingu pražské pobočky Hamleys.
"V ČR je například velká fanouškovská základna závodů F1, takže jsou velmi rádi, že nyní mají možnost jinak prakticky nedostupné zboží nakoupit. Ze zboží je aktuálně největší zájem o čepice, ty na žebříčku prodejů opravdu vévodí. Následují pak trička, různé doplňky a hrnky," dodává.
"Není na tom nic špatného. U dospělých"
Marketingový expert Tomáš Jindříšek pro server Marketing & Média podotkl, že Red Bull i přes své spojení s netradičními sporty stále živí prodej produktů. "Možná, že jednoho dne také vydělá více na merchandisingu než na energetických nápojích, jako se tomu blíží třeba Tchibo se svým prodejem nekávového zboží. Ty dny ale pro Red Bull zatím nenastaly. Marketing slouží k tomu, aby se jeho nápojů zkrátka prodalo více. Není na tom nic špatného. U dospělých," říká Jindříšek.
"Pokud si lidé začnou i díky nám značku Red Bull spojovat právě již se zmíněnými sportovními aktivitami, kterým se velmi aktivně věnují dlouhou dobu i v ČR, a až v druhé řadě s energetickými nápoji, budeme velmi spokojení, protože to si Red Bull opravdu zaslouží," argumentuje za Hamleys Lhota.
V pražském hračkářství Red Bull energetické nápoje neprodává a tématicky tam míří výhradně na sportovní aktivity. Obecně ale firma nejen v Česku propaguje konzumaci energy drinků za pomoci mladých a populárních osobností ze světa sportu.
Na svých internetových stránkách například cituje celou řadu známých českých sportovců, kteří pití energetického nápoje během tréninků či závodů vyzdvihují. "Jsem součástí týmu Red Bull, to mi dává křídla! Red Bull piji před závodem," cituje firma olympijskou vítězku Ester Ledeckou. "Když si s Maki najdeme čas během zápasu, srkáme Red Bull," popisuje zase plážová volejbalistka Barbora Hermannová. "Red Bull piji na závodech i na tréninku. Zvuk otevření plechovky a její vůni mám rád," uvádí závodník Moto3 Filip Salač.
"Bez důvěry není značka. A značky by si měly velmi pečlivě vybírat kontext, ve kterém se objevují, aby samy sebe i ostatní neohrozily. Zejména pokud se spekuluje a v různých lékařských studiích se objevují podezření, že vedou k závislosti, poškozují spánek, působí negativně na vývoj mozku u dětí," uvedl rovněž pro Marketing & Média na adresu obchodu v Hamleys prezident Asociace komunikačních agentur Jan Binar.
"Marlboro svého času také udělalo mnoho pro formuli. Některé globální značky piva mají přínosné projekty na ochranu vody, a také se jejich loga neskví v aquaparcích," dodává ve svém komentáři Jindříšek. Podle něj ve finále záleží především na názorech dětí, zda si na energy drinky vzpomenou, když půjdou v hračkářství kolem Red Bull Shopu. "Pokud ani jedno dítě nepomyslí na energetický nápoj, pak jsem se mýlil. Moc tomu ale nevěřím," uzavírá marketingový specialista.