Praha – Problém Volkswagenu ve Spojených státech amerických narůstá. Jeho počínání s obcházením emisních limitů začal nově prošetřovat i newyorský státní zástupce. Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA), která celý skandál odstartovala, mezitím začala zkoumat další dieselové motory z koncernu VW.
"Žádné společnosti by nemělo být povoleno obcházet naše zákony chránící životní prostředí nebo klamat spotřebitele," vysvětlil důvody pro zahájení vlastního vyšetřování hlavní státní zástupce státu New York Eric Schneiderman. Oznámil také, že v případě takto masové manipulace bude spolupracovat se státními zastupitelstvími po celé zemi.
Šéf americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) Christopher Grundler mezitím oznámil, že jeho úřad začíná zkoumat další dieselové motory. Jde o šestiválce s objemem tři litry, které používají například SUV a limuzíny Audi nebo Porsche Cayenne.
Dosud se vyšetřování týkalo jen dvoulitrových čtyřválcových motorů TDI, které byly v USA k dispozici v modelech Volkswagen Golf, Jetta, Beetle, Passat a Audi A3.
Vyšetřovat vlastnosti motorů z koncernu VW začal také úřad pro ochranu životního prostředí v Kanadě. Ten prověří zhruba 100 tisíc aut VW a Audi s rokem výroby 2009 až 2015. Nejvyšší možná pokuta za porušení kanadských zákonů na ochranu životního prostředí činí podle německého deníku FAZ v přepočtu čtyři miliony eur (zhruba 108 milionů korun).
VW přiznal problém v 11 milionech aut
Volkswagen byl v USA přistižen díky píli tamních úřadů. Ty si daly tu práci a snažily se přijít na to, čím to je, že naftové vozy značky mají tak výrazný rozdíl ve spotřebě v laboratorním měření a při nezávislém univerzitním testu.
Agentura EPA v pátek Volkswagen obvinila, že do řady modelů dieselových vozů značek VW a Audi z posledních asi sedmi let instaloval software, který umožňuje skrýt při testování emisí skutečné hladiny vypouštěných oxidů dusíku. Volkswagen musí kvůli tomu v USA stáhnout do servisů půl milionu aut a hrozí mu pokuta v úhrnné částce až 18 miliard dolarů (téměř 435 miliard korun).
Automobilka v úterý manipulace v dieselových motorech přiznala a oznámila, že takto ošetřené motory jsou v 11 milionech aut po celém světě. Problém se týká i aut v Česku, například vozů druhé generace škodováckých modelů Fabia, Octavia nebo Superb. Automobilka zatím neoznámila konkrétní kroky. Dá se ale čekat, že auta svolá do servisů a software upraví. Poté může dojít k poklesu výkonu motoru.
V Německu se problém řeší i v nejvyšších patrech politiky. Zelení včera obvinili vládu Angely Merkelové, že o problémové praxi s měřením emisí věděla delší dobu a nekonala. Ministerstvo dopravy vedené Alexandrem Dobrindtem oznámilo, že celou věc prošetří. Na výsledky počká i české ministerstvo dopravy, které do té doby nepočítá se zahájením vlastního šetření, jako to udělali Švýcaři, Francouzi nebo Korejci.
Až po výsledku šetření bude jisté, zdali firma podváděla natolik, že skutečně naměřené emise překračují povolené limity i v Evropě, kde jsou méně přísné než v USA. Škoda ve svém úterním tiskovém prohlášení oficiálně přiznala jen "odchylky v laboratorním měření emisí". Jak velké tyto odchylky jsou, neřekla.
Celý skandál sráží hodnotu firmy a doplácejí na něj hlavně akcionáři. Cena akcií Volkswagenu se v pondělí propadla o 18,6 procenta a v úterý se snížila o dalších 19,8 procenta na 115 eur. Letos v březnu přitom stály až 250 eur.
Ve středu akcie zahájily obchodování dalším propadem o téměř sedm procent. Kolem jedenácté hodiny dopolední ale obrátily směr a rostou o více jak dvě procenta.
Volkswagen v úterý zhoršil výhled hospodaření a rozhodl se vyčlenit 6,5 miliardy eur (176 miliard korun) na náklady související se skandálem.
Řeší se také budoucnost šéfa koncernu Martina Winterkorna, dnes bude jednat dozorčí rada. Winterkorn má pověst šéfa, který se zajímá o každý detail v modelech VW. Odborná veřejnost si tedy klade otázku, jestli i on sám celou dobu o přiznaných machinacích věděl. A pokud ne, chce VW šéfa, jehož podřízení si troufají podvádět? Podle informací deníku Der Tagesspiegel by měl být Winterkorn odvolán už tento pátek.
How Volkswagen got away with diesel deception http://t.co/irxY6soJot pic.twitter.com/85wCm51YNj
— The New York Times (@nytimes) September 23, 2015