Praha začala pracovat na vlastní navigaci. Brzy v sobě propojí MHD, auta i koloběžky

Michael Bouška Michael Bouška
31. 7. 2019 6:15
Aplikace PID Lítačka bude od příštího roku sloužit jako navigace po Praze bez ohledu na dopravní prostředek. Město počítá s integrací dat Pražské integrované dopravy, automobilové dopravy, parkovišť, taxislužeb, sdílených aut, kol či koloběžek. Pro Prahu bude systém vyvíjet městská firma Operátor ICT. Cena celého projektu včetně testovacího provozu vyjde podle registru smluv na 8,5 milionu korun bez DPH.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Zuzánek

"Hlavním cílem je, aby mohli lidé najít cestu z bodu A do bodu B v několika možných variantách. Budete si například moci vybrat mezi jízdou autem na odstavné P+R parkoviště, kolem či taxíkem. Bude to první aplikace tohoto typu v Česku," řekl on-line deníku Aktuálně.cz mluvčí Operátora ICT Vladimír Antonín Bláha.

V první fázi si magistrát objednal marketingový průzkum, na základě kterého má město směřovat další vývoj aplikace. Průzkum se uskuteční mezi uživateli současné aplikace Lítačka, dále pak mezi lidmi dojíždějícími do Prahy, ale i mezi zahraničními turisty. Do pěti měsíců má pak podle smlouvy existovat funkční prototyp. Pilotní provoz má podle plánu začít za rok.

Město chce do příprav zapojit i ostatní subjekty. "Minulý týden jsme udělali setkání s provozovateli sdílených služeb, taxíků a s experty na dopravní problematiku. Chceme do příprav začlenit odbornou veřejnost," uvedl Bláha.

Současná aplikace PID Lítačka či IDOS, zaměřený spíše na meziměstskou dopravu, vyhledávají jen cesty veřejnou dopravou. Pokud chtějí lidé použít auto či kolo, musí sáhnout po další aplikaci, upozorňující na hustotu dopravy, dostatek parkovacích míst či rozmístění sdílených kol či koloběžek. To se má příští rok změnit. Pražanům by podle zadavatelů měla nová navigace také ušetřit peníze. Z nabízených alternativních tras jim totiž systém označí i tu nejlevnější.

Podle smlouvy chce město výhledově zařídit i možnost jednotné platby za celou cestu bez ohledu na dopravní prostředek. Kromě samotné Prahy je cílem plánovače pokrýt i střední Čechy, ze kterých denně cestují desítky tisíc lidí do hlavního města za prací.

Podobná aplikace bude v Česku novinkou. Dosud si jednotlivé způsoby přepravy spíše konkurují. V zahraničí funguje už například podobná služba Citymapper. Ta v Londýně nabízí vyhledání spojení metrem, autobusy, vlaky, koly, taxíky či Uberem. Kombinaci veřejné a automobilové dopravy pak momentálně testují i vývojáři map od Googlu.

Město díky nové aplikaci získá i nová data, díky kterým bude moci lépe plánovat například umístění parkovišť či spoje MHD. Anonymizovaná data o počtu cestujících zjišťuje prostřednictvím své mobilní aplikace už například Ostrava.

 

Právě se děje

Další zprávy