Pozor na podvodné kontroly telefonů, varuje ČTÚ seniory

Tereza Holanová ČTK Tereza Holanová, ČTK
13. 8. 2013 17:30
Místo výměny přístroje zákazníci zaplatí za novou smlouvu s firmou Air Telecom.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Majitelé pevných linek od společnosti Telefónica by si měli dávat pozor na podomní prodejce, kteří jim nabízejí kontrolu nebo výměnu telefonu.

Může se totiž stát, že ve skutečnosti podepíší smlouvu s obchodním zástupcem společnosti Air Telecom a pak budou platit za službu navíc. Zaměstnanci této firmy se vydávají za pracovníky původního poskytovatele služeb.

"Pod záminkou kontroly nebo výměny zastaralých telefonních přístrojů nabízejí domácnostem k podpisu nové smlouvy o poskytování služeb elektronických komunikací," varuje Český telekomunikační úřad (ČTÚ), kterému si na podobné praktiky stěžuje stále více zákazníků.

Chtějte průkaz totožnosti

Ohrožení jsou podle úřadu především senioři. Falešní prodejci se snaží navodit dojem, že jde pouze o změnu dosavadní služby. Ve skutečnosti ale spotřebitel podepíše smlouvu s dalším poskytovatelem, následně pak musí kromě původního poplatku hradit i částku, ke které se nově zavázal.

ČTÚ proto lidem doporučuje, aby se u každého podomního prodejce dožadovali průkazu totožnosti a informace, za jakého poskytovatele služeb jedná.

"V případě jakýchkoli pochybností ČTÚ spotřebitelům současně doporučuje obrátit se okamžitě na zákaznickou linku firmy, pro kterou obchodní zástupce podle svého vyjádření pracuje, a ověřit si, zda jsou podávané informace pravdivé," radí mluvčí ČTÚ František Malina. Prvním varovným signálem by podle něj měla být skutečnost, že obchodník přijde neohlášeně.

Jak mluvčí dodává, ČTÚ zahájil s Air Telecom správní řízení pro podezření na klamavou obchodní praktiku.

Zákazník se dozví, co podepsal

Air Telecom se ale proti nařčení brání. "Rozhodně se nejedná o nekalý prodej, veškeré prodeje jsou okamžitě telefonicky ověřovány, a to ve chvíli, kdy náš obchodní zástupce se zákazníkem sepisuje smlouvu," zdůrazňuje mluvčí firmy Aleš Kacl.

Zákazník se podle něj při té příležitosti znovu dozví, že podepsal smlouvu s novým poskytovatelem a že pokud do té doby využíval služby jiné firmy, tak se s ní rovnou sepisuje výpověď. Tu by měl Air Telecom původnímu poskytovateli zaslat.

ČTÚ pak připomíná, že pokud zákazník podepíše smlouvu a poté se od ní rozhodne odstoupit, může tak ze zákona učinit bez sankce do čtrnácti dnů od jejího uzavření.

 

Právě se děje

Další zprávy