Praha/Tokio - Mobilní verze Pokémon GO, kterou japonská herní společnost Nintendo minulý týden spustila, může proměnit herní průmysl pro mobily, který má objem 25 miliard dolarů. Konkurenti nyní pozorně sledují, jak si hra, která kombinuje využívání map a virtuální realitu, povede dál. Třeba americká Activision Blizzard může podobně využít svoje postavičky Skylanders nebo akční hry Call of Duty a World of Warcraft.
Zopakovat podobný úspěch ale nemusí být tak jednoduché. Podle analytické společnosti Gartner měla společnost Niantic, která technologii vyvinula, několik let na to, aby ji vylepšovala. Kopírování je ale v počítačových hrách běžné a jiní vývojáři se o to jistě pokusí.
Řidiči pro pokémony
Několikadenní třeštění už v Americe vytvořilo i novou službu. Objevují se řidiči, kteří se za dvacet dolarů na hodinu nabízí hráčům jako řidiči při hledání pokémonů. Trh by to mohl být potenciálně obrovský, protože počty stáhnutí hry se už měří v desítkách milionů. Podle analytické firmy SimilarWeb má už Pokémon GO více uživatelů než velmi úspěšná seznamka Tinder, která přitom existuje čtyři roky.
Na fenoménu se svezly i podobné hry. V Číně jsou třeba nyní nejstahovanějšími aplikacemi Citymon Go a Go Pikachu.
Kromě Spojených států zatím Nintendo umožňuje stažení aplikace v Austrálii a na Novém Zélandu. Do Evropy má podle Wall Street Journal dorazit za několik dnů. Neoficiálně ji ale je možné hrát už dnes. I čeští hráči tak již s mobilním telefonem pobíhají po parcích a ulicích, kde pomocí Google Maps chytají virtuální zvířata, která vidí v mobilu.
Průlom umělé inteligence
Podle Joosta van Dreunena, který založil společnost SuperData Research zaměřenou na herní průmysl, se Pokémon GO může stát pro mobilní trh stejným nakopnutím jako v minulosti Angry Birds, kterou si stáhly stovky milionů lidí.
Jestli bude Pokémon GO stejným průlomem, závisí na tom, zda šílenství kolem této hry vydrží. A hlavně, zda na ní půjde vydělat. Základní aplikace je zdarma, hráč si ale může za peníze zaplatit výhody, které mu při hře pomohou, jako rychlejší líhnutí vajíček nebo získávání zkušeností. Jednou z možností, kterou šéf firmy Niantic John Hanke uvádí jako zdroj příjmů, je možnost "sponzorovaných míst". Podle SuperData zatím Pokémon GO takto přímo vydělala 14 milionů dolarů.
Překoná Pokémon GO Supermaria?
Akcie Nintenda reagovaly na nový mobilní hit prudkým růstem. Tržní hodnota výrobce herních konzolí a her vzrostla za dva dny o 7,5 miliardy dolarů (183,5 miliardy korun). Fenomén pokémonů už ale vydělává peníze velmi dlouho. V 90. letech jako více než sedmisetdílný seriál a řada filmů.
Na konzoli Game Boy přinesla hra Nintendu celkem 279 milionů dolarů a stala se druhou nejúspěšnější herní sérií podle tržeb. Hned za postavou italského instalatéra Super Maria od stejné firmy, který od roku 1985 vydělal více než půl miliardy.
Někteří ale tentokrát o dlouhodobém úspěchu Nintenda pochybují a dávají fenoménu několik měsíců.
Varovat by mohl i případ herní společnosti Zynga, která vyvíjela hry pro Facebook. Asi nejznámější byla FarmVille, v roce 2009 podobný hit, jako je nyní Pokémon GO. Přes obrovský nárůst uživatelů ale nedokázala firma jejich počet zpeněžit a najít obchodní model, který by vydělával.