Ministr odmítl tvrzení prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Tomáše Prouzy, který kritizoval změny v navrhované novele zákona o významné tržní síle. Podle Tomana vyvolal Prouza mediální kampaň a lže, ministr požaduje po Prouzovi omluvu.
Prouza, který se ve středu fóra na téma Potraviny a jejich kvalita z pohledu českého zákazníka také zúčastnil, trvá na svých vyjádřeních o tom, jak je formulovaný návrh novely.
Prouza minulý týden řekl, že ministerstvo v rozporu s dohodami a nejspíš pod tlakem potravinářské lobby novelu změnilo. Tvrdí také, že velké obchodní řetězce už nebudou moci pořádat slevové akce na vybrané zboží a že to ovlivní například penzisty.
V novele, která je nyní v připomínkovém řízení, se píše, že za zneužití významné tržní síly bude nově považované sjednávání nebo uplatňování náhrady nákladů na slevy na potraviny v akcích.
"Já tomu rozumím, že SOCR a jeho členům, významným obchodním řetězcům, vadí, že již nadále nebudou moct pokračovat v praktikách typu, že na akce jsou poskytovány cenové slevy, které se běžně uplatňují už týden a více před jejich zahájením, často i týden po akci. Takže pro dodavatele to představuje značnou finanční ztrátu, aniž by slevu pocítil konečný spotřebitel. Pouze se vylepší zisk obchodníka," řekl na fóru Toman.
Nikdy se podle svých slov netajil také tím, že podporuje české, moravské a slezské výrobce.
Prouza uvedl, že podal na ministerstvo zemědělství několik návrhů na zlepšení spolupráce, ale že resort nereagoval. Toman to odmítl. Prouza dodal, že na novele zákona o významné tržní síle pracovali odborníci šest měsíců a během léta se nečekaně změnila a vznikla ze strany MZe jednostranná varianta. O spolupráci s MZe stojí, stejně tak chce řešit, proč je tak málo českých potravin a základních komodit.
Tento týden míří do sněmovny i novela zákona o potravinách, která spolu se zmíněnou novelou rovněž řeší dvojí kvalitu potravin. Veškeré kroky proti dvojí kvalitě jsou podle Tomana nutné a chrání české spotřebitele před přístupem některých zahraničních dodavatelů, kteří si myslí, že zdejší spotřebitel kvalitu nepozná.