Podle analýzy Hospodářských novin jsou čeští operátoři O2, Vodafone a T-Mobile nejziskovější v Evropě. Čeští operátoři vynikají oproti zahraničním i výši svých provozních marží, které udávají podíl provozního zisku na celkových tržbách. Podle listu se O2 a T-Mobile opět řadí mezi pět operátorů, jejichž provozní marže jsou v Evropě nejvyšší a pohybují se kolem 20 procent.
"Ze srovnání zhodnocování vlastního kapitálu v Americe podle sektorů, které zpracovala univerzita v New Yorku, vyplývá, že obor telekomunikací má průměrnou marži zhodnocování kolem 27 procent. To znamená, že pokud čeští operátoři zhodnocují svoje vlastní jmění někam k úrovni čtrnácti procent, tak to není nic, co by se zásadně vymykalo z průměru," uvedl Jiří Grund.
Dodal, že situaci ohledně zisků českých operátorů vidí přesně naopak. "Já bych to možná otočil, já bych neřekl, že mají návratnost vysokou, řekl bych, že ti ostatní ji mají kriticky nízkou," řekl Grund.
Konkurence operátorům neprospívá
Situace v jiných evropských zemích podle něj vede k tomu, že země stojí v podstatě před rozhodnutím o konsolidací trhů - tedy snížením počtu operátorů ze čtyř na tři. "Často se používá italský a francouzský Ilias jako příklad toho spasitele, který přinese změnu, ale třeba minulý týden psaly Financial Times, že Ilias má obrovské finanční problémy," popsal Grund.
Situace v západní Evropě podle něj není pro operátory dobrá. "Rentabilita vlastního jmění je na těch trzích je pro ty hráče natolik nízká, že se jim nevyplatí do toho investovat a dále tam být, a to je důsledek konkurenčních bojů, které se tam rozběhly," uvedl Grund.
Přiznává sice, že spotřebitel z konkurence profituje, ale v konečném důsledku to prý vede k tomu, že operátoři na trhu neinvestují a nerozvíjejí technologie tak jako na trzích, kde vydělávají operátoři víc.
Podle bývalého člena rady Telekomunikačního úřadu Ondřeje Malého však všechna mezinárodní srovnání, která se dělají v Evropě, bez ohledu na metodiku, říkají, že data českých zákazníků jsou drahá. Pomoci by mohlo zjednodušení procesu změny operátora nebo třeba vstup dalšího konkurenta na český trh.
"Je jasné, že třem největším operátorům se nebude líbit vstup dalšího konkurenta na trh, protože jim jde o hezké miliardy, které na dividendách vyplácejí zahraničním vlastníkům," podotkl Malý.
ČTÚ bude možná regulovat
Český telekomunikační úřad v pátek uvedl na svých internetových stránkách, že by mohl začít regulovat velkoobchodní mobilní trh kvůli nedostatečné konkurenci. Vychází přitom z testů hlasových, SMS a datových služeb nabízených v tuzemských mobilních sítích GSM, 3G a LTE.
Na základě výsledků analýzy tuzemského trhu by mohl regulátor v budoucnu rozhodnout o cenové nebo necenové regulaci, její konkrétní podobu ale neuvedl. Většina zemí EU mobilní trh nereguluje.
V návaznosti na výsledky testu začal úřad zkoumat, zda je na trhu podnik s významnou tržní silou. Podle něj existuje na trhu tacitní koluze, což je forma oligopolu, kdy operátoři neuzavírají formální či neformální dohodu o společném postupu, ale kdy postupují společně shodně způsobem, který je nevýhodný pro jejich zákazníky.
K předběžným závěrům analýzy konkurence i firem s významnou tržní silou se nyní operátoři mohou vyjádřit. "Připomínky k závěrům předběžné analýzy existence podniků s významnou tržní silou na mobilním trhu lze uplatnit nejpozději do jednoho měsíce ode dne uveřejnění této výzvy," oznámil ČTÚ.
"Jakkoliv nesouhlasíme s postojem ČTÚ v této věci, vnímáme pozitivně, že si regulátor v rámci zkoumání mobilního trhu alespoň všiml dlouhodobých strukturálních problémů, jako jsou šedí operátoři a SIM karty pro přátele a rodinné příslušníky státních zaměstnanců, na které jsme úřad opakovaně upozorňovali.
S materiálem zveřejněným ČTÚ k veřejné konzultaci se samozřejmě podrobně seznámíme a uplatníme k němu připomínky. Věříme, že je tentokrát již ČTÚ vezme v úvahu a správně je interpretuje zohledněním ve svém dalším postupu," řekla mluvčí O2 Lucie Jungmannová.
Na českém trhu působí tři mobilní operátoři, T-Mobile, O2 a Vodafone, a kolem dvou stovek virtuálních operátorů. Dohromady obsluhují 14,5 milionu zákazníků.