Staré motocykly putovaly do muzea
Národní muzeum dostalo do své sbírky dva motocykly československé výroby. Pracoviště Tábor je oba získalo z odúmrtě.
Jedním z motocyklů je Jawa 50/555 Pionýr, zvaný pro osobitý tvar sedla také "Pařez". Jedná se o malý jednomístný motocykl lehké, z dnešního pohledu mírně nadčasové, konstrukce s jednoválcovým, vodorovně uloženým dvoudobým motorem zdvihového objemu 50 ccm.
Tento typ vyráběly Povážské strojárne, n.p. Povážská Bystrica, v letech 1958 až 1962. Deklarovaná maximální rychlost byla pouhých 50 km/h, ale jednalo se o stroj s dobrou výdrží a nízkou průměrnou spotřebou, kolem 2 litrů na 100 kilometrů. Největší uváděná stoupavost, 32 %, obvykle neomezovala ani v terénu.
Druhým motocyklem je skútr Čezeta. V tomto případě se jedná o dvoumístný kapotovaný motocykl, vyrobený roku 1962 Českou zbrojovkou Strakonice. Ve své době byl určen k dopravě jedné nebo dvou osob s lehkým zavazadlem o hmotnosti do 15 kg. Samonosná karoserie, tedy pevné kapotování, mělo zajistit potřebnou konstrukční odolnost a současně chránit jezdce před nepřízní počasí.
Za zmínku stojí, že na tomto motocyklu bylo povoleno (jako na jediném stroji té doby) boční sezení spolujezdkyně.