Až do prodeje České gumárenské nebyli Tomáš Němec s Oldřichem Šlemrem příliš vidět. Rozhovory téměř nedávají, blíže je neznaly ani tisícovky jejich zaměstnanců. Když už se v médiích objevili, bylo to kvůli jejich koníčkům. Sedmapadesátiletý Němec, který donedávna spoluvlastnil i skiareál Špindlerův Mlýn, se zajímá o hory. Jedenapadesátiletý Šlemr zase o umění.
Od pondělka patří oba mezi nejbohatší Čechy. Z prodeje dvě desetiletí budovaného holdingu Česká gumárenská společnost (ČGS) inkasovali od švédské společnosti Trelleborg 31,4 miliardy korun.
ČGS vyrostla v polovině 90. let kolem pražské pneumatikárny Mitas. K ní její vlastníci, tehdy kromě Němce a Šlemra ještě Jiří Marcín a Zbyněk Špaček a další dva spolumajitelé, přikupovali nejprve české firmy z oboru, Buzuluk či Rubenu. Okruh majitelů holdingu se v posledních letech zúžil už jen na Šlemra s Němcem. A ti vyrazili i mimo hranice Česka.
Švédové, kteří s Němcem a Šlemrem o převzetí ČGS jednali několik posledních měsíců, získali celkem 13 výrobních závodů ve Slovinsku, v Mexiku či ve Spojených státech. V nich byly úhrnné tržby za rok 2014 ve výši téměř 17 miliard korun, při čistém zisku dvou miliard korun.
Začínali s dovozem kosmetiky
Jak takového úspěchu čeští "gumaři" dosáhli? První peníze vydělali dnes už exmajitelé ČGS na dovozu kosmetiky z Německa. Pojil je sport a společná školní léta na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze. A pak práce pro Mitas.
Kde mimochodem potkali i vlivného kamaráda z nejvyšších politických kruhů. Firma tak v minulosti podpořila TOP 09 i prezidentskou kampaň Karla Schwarzenberga. To tehdy šéf TOP 09 Miroslav Kalousek okomentoval slovy: "Jsou to kluci, se kterými jsem začínal v Mitasu po škole. To, že si vzpomněli na starého kolegu, se kterým se tu a tam vídají, a rozhodli se podpořit jeho stranu, beru jako projev mimořádné kolegiální solidarity mezi námi starými gumaři."
Prvním větším podnikatelským projektem pozdějších majitelů ČGS byla na začátku 90. let síť obchodů a skladů M-kontakt. Po pár letech ji prodali za miliardu korun Interkontaktu, prý proto, že cítili silný tlak blížící se konkurence ze Západu.
Z obchodníků se stali průmyslníky na základě doporučení, že gumárenství má prý lepší perspektivu. V Mitasu pracovali jako dělníci, manažeři, ředitelé - postupně v hierarchii firmy rostli.
Byznys, který Continental nechtěl
Němec jako vůdčí osobnost rozvoje ČGS byl v podniku Mitas už od 80. let. V roce 1991 vstoupil Mitas jako podílník do společnosti Barum Holding. Ten následně v roce 1993 získal německý Continental. Mitas si ale ponechal kompletní výrobu zemědělských pneumatik, což bylo hlavně Němcovo rozhodnutí a Němcův projekt. Continentalu to nevadilo. Naopak v agrobyznysu firma neviděla perspektivní odvětví. Právě v tomto segmentu od té doby ale Mitas raketově rostl.
"Chceme být nejlepší na světě," řekl před časem Němec v rozhovoru pro magazín Studuj VŠCHT, už v roli předsedy představenstva ČGS. "Mou odpovědností jsou pneumatiky – mimosilniční, zemědělské. Právě v tomhle segmentu trhu máme jasný cíl – být nejlepší a největší na světě. Zatím jsme druzí v Evropě a čtvrtí na světě, tak to není tak daleko," uvedl. Psal se rok 2010 a firma se chystala expandovat do Spojených států. V té době už měla jasno, že klíčovým oborem, na němž poroste, bude dál zemědělství. A bude tomu tak jak v Evropě, tak v Rusku, tak ve Spojených státech.
Což je také oficiální důvod Trelleborgu, proč ČGS kupuje – firma má silnou pozici na těchto klíčových trzích a pro Trelleborg je jakousi vstupenkou hlavně do Ruska a do USA. Němec a spol. tak měli před lety dobrý odhad.