Praha - První zkušenosti hypermarketů a supermarketů se samoobslužnými pokladnami ukazují, že je schopno je využít v průměru 10 až 15 procent zákaznků. Ostatní nakupující raději zamíří k pokladně, za níž sedí živý člověk.
Po Tescu, které zprovoznilo první takovouto pokladnu již v roce 2008, nabízí tuto rychlejší alternativu i Globus, Albert nebo Kaufland.
Další, kteří ještě před nedávnem tuto službu zákazníkům poskytnout neplánovali, v současné době pracují na podobných projektech.
O krok dále je řetězec Globus, který se rozhodl umožnit rychlejší nákupy i zákazníkům s velkým množstvím položek. Během tříměsíčního pilotního projektu samoobslužný systém Scan&Go v hypermarketu v pražských Čakovicích otestovalo pět tisíc zákazníků.
Na nákup se skenerem
"Systém funguje tak, že si zákazník na začátku nákupu vyzvedne skener. Zboží tak skenuje již při vkládání do vozíku," vysvětluje mluvčí Globusu Pavla Hobíková. Po skončení nákupu pak zákazník zaplatí u vyhrazených pokladen Scan&Go.
Podle Hobíkové se oba alternativní systémy nakupování liší především v tom, že je využívají zákazníci s různě objemnými nákupy.
"Samoobslužné pokladny jsou primárně určeny k menším nákupům do deseti položek. Řešení Scan&Go využívají především zákazníci s většími nákupy," upřesňuje Hobíková.
Čas zákazníci v případě systému Scan&Go spoří tím, že nemusejí všechno zboží před namarkováním vyndavat a poté znovu vkládat do vozíku.
Během tříměsíčního pilotního provozu tento nový systém v Čakovicích vyzkoušelo pět tisíc zákazníků. Realizováno bylo více než 20 tisíc nákupů.
"Představuje to zhruba dva tisíce nákupů týdně a trend týdenního růstu je pět až osm procent," hodnotí zkušební provoz IT konzultatnt společnosti Globus ČR Miroslav Exner.
Podle něj se obrat z programu Scan&Go během zkušebních měsíců podílel na celkovém obratu v průměru sedmi procenty.
Neobává se ale Globus častějších krádeží?
"Zákazníci při registraci souhlasí s tím, že mohou být podrobeni namátkové kontrole v pokladním prostoru," vysvětluje mluvčí Hobíková. "Zatím jsme ale nezaznamenali, že by tohoto způsobu zákazníci zneužívali. Při více než dvaceti tisících realizovaných nákupech je počet neúplně naskenovaných položek minimální," dodává.
Kombinace samoobslužných pokladen a způsobu Scan&Go by měla být příjemnou alternativou k běžným pokladnám. Zatím se ale nepředpokládá, že by tyto způsoby klasiku převálcovaly.
Jen během prvních měsíců letošního roku Globus zprovoznil deset nových samoobslužných pokladen, a to v Praze a Českých Budějovicíh. Do konce roku pak přibydou další čtyři v Liberci. Celkem se tak hypermarkety Globus dostanou na hranici třiceti samoobslužných pokladen.
„Na několika dalších hypermarketech chceme instalovat pokladny v příštím kalendářním roce," slibuje Hobíková. „Naším cílem je mít k dispozici alespoň čtyři samoobslužné pokladny v každém z patnácti hypermarketů," dodává.
Už pět let
První samoobslužnou pokladnu si mohli vyzkoušet zákazníci hypermaketu Tesco v Praze na Skalce už v roce 2008. „Je to více než pět let, kdy jsme poprvé představili tuto novinku na českém trhu. Nyní jsou pokladny ve všech větších obchodech, jako jsou hypermarkety, obchodní domy a větší supermarkety," říká Jan W. Dvořák z oddělení vnějších vztahů společnosti Tesco.
V současné době Tesco provozuje celkem pět set takovýchto pokladen.
Podle něj se firmě potvrdilo očekávání, že k samoobslužným pokladnám si najdou rychle cestu zejména zástupci mladé střední generace. Pozitivní ohlasy Tesco ale eviduje i z řad starší generace.
Proto plánuje v rozšiřování těchto pokladen pokračovat i v letošním roce. „Počet samoobslužných pokladen letos rozšíříme o několik desítek," dodává Dvořák.
Přidá se Billa a Interspar
Rozšířit počet samoobslužných pokladen hodlá také Ahold, který ve svých super a hypermarketech Albert provozuje padesát takovýchto pokladen. Podle mluvčí Judity Urbánkové by ale nemělo jít o masivní nárůst.
Podobné plány má i Kaufland. Ten v současné době provozuje v prodejnách na Vipichu a v Ďáblicích celkem osm samoobslužných pokladen. „O rozšíření rozhodnou výsledky našeho dlouhodobého testu," reaguje na dotaz Aktuálně.cz vedoucí oblasti Mediální marketing Michael Šperl.
Zřídit po vzoru konkurence samoobslužné pokladny hodlají také obchody Interspar nebo Billa.
„Projekt na samoobslužné pokladny má Billa sice hotový, ale jejich skutečné uvedení do provozu je reálné nejdříve za dva roky," říká mediální zástupkyně supermarketů Billa Gabriela Bechynská. Podle ní bude muset nejprve proběhnout pilotní projekt, v rámci nějž bude potřeba doladit řada věcí včetně rizika krádeže zboží.
Jedinými řetězci, které o zavedení samoobslužných pokladen v dohladné době neuvažují, jsou Penny a Lidl.