Němečtí ekologové ukázali i na Renault. Espace podle testu vypouští pětadvacetkrát více emisí

ČTK ČTK
24. 11. 2015 16:43
Automobil podle německé organizace DUH při zahřátém motoru vypouští do ovzduší 2,06 gramu oxidů dusíku na kilometr. Limit EU přitom činí pouze 0,08 gramu a vůz ho prý splňuje pouze v případě, že má studený motor a že jsou zajištěny některé další specifické podmínky. Renault se k údajům organizace zatím nevyjádřil. Americká automobilka General Motors nicméně minulý měsíc odmítla podobná tvrzení DUH týkající se jejího modelu Opel Zafira, píše agentura Reuters.
Renault Espace.
Renault Espace. | Foto: Renault

Berlín - Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) dnes podrobila francouzskou automobilku Renault ostré kritice kvůli emisím. Tvrdí, že naftový vůz Renault Espace v běžném provozu vypouští do ovzduší pětadvacetkrát více oxidů dusíku, než je povoleno, ačkoli vyhověl testům Evropské unie prováděným za nerealisticky nízké teploty motoru.

Automobil podle DUH při zahřátém motoru vypouští do ovzduší 2,06 gramu oxidů dusíku na kilometr. Limit EU přitom činí pouze 0,08 gramu a vůz ho prý splňuje pouze v případě, že má studený motor a že jsou zajištěny některé další specifické podmínky. Renault se k údajům organizace zatím nevyjádřil. Americká automobilka General Motors nicméně minulý měsíc odmítla podobná tvrzení DUH týkající se jejího modelu Opel Zafira, píše agentura Reuters.

Studie DUH byla zveřejněna ve spolupráci s americkou nevládní organizací ICCT, která stála za odhalením skandálu kolem falšování emisních testů německou automobilkou Volkswagen. "Je neuvěřitelné, že se nyní na silnicích nacházejí takzvaná moderní naftová vozidla, která tímto způsobem poškozují vzduch, jejž dýcháme," uvedl spoluzakladatel ICCT Axel Friedrich.

Údaje největšího evropského autoklubu ADAC již dříve ukázaly, že naftové automobily řady značek včetně Renaultu vypouštějí v přísnějších testech podstatně více emisí než při testech EU. Ekologické organizace a skupiny hájící práva spotřebitelů již delší dobu vyzývají Brusel ke zpřísnění evropských testů. Ty nyní považují za nedostatečné i některé automobilky, například firma PSA Peugeot Citroën, píše Reuters.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září obvinila německý Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že v celém světě software instaloval do zhruba 11 milionů aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

 

Právě se děje

před 58 minutami

Litevský prezident dal milost dvojici ruských špionů

Litevský prezident Gitanas Nauséda dal milost dvojici ruských občanů, kteří byli v Litvě předloni odsouzeni za špionáž. Podle agentury AFP informoval prezidentský úřad. Nauséda tak otevřel cestu k možné výměně špionů s Moskvou.

Litevská média s odvoláním na nejmenované zdroje informovala, že Rusové Nikolaj Filipčenko a Sergej Mojsejenko by mohli být vyměněni za Aristidise Tamošaitise a Jevgenije Mataitise.

Filipčenko si v litevském vězení odpykává desetiletý trest za pokusy zverbovat pracovníky litevské rozvědky k instalování odposlechu v rezidenci bývalé prezidentky Dalie Grybauskaitéové a Mojsejenko trest v délce deseti a půl roku za to, že dodával Rusku informace o činnosti litevské armády.

před 1 hodinou

Kvůli silnému větru nejezdí od rána kabinová lanovka na Ještěd

Kvůli silnému větru nejezdí od rána kabinová lanovka na Ještěd v Liberci. Vítr na horní stanici dosahuje 90 kilometrů v hodině, přípustných je přitom 58 km/h, pak už je provoz nebezpečný. Podle prognóz počasí zřejmě nebude možné kvůli větru jezdit po celý den, řekl přednosta lanovky Vladimír Štěpán.

Kabinová lanovka na Ještěd je oblíbenou turistickou atrakcí, v provozu je přes 85 let. V minulosti stávala kvůli větru zhruba dvakrát až třikrát za rok. V posledních letech ale větrných dnů přibývá.

Silný vítr fouká v pátek také v Jizerských horách a Krkonoších, další problémy ale hlášeny nejsou. Meteorologové vydali na dnešek výstrahu, vítr může na horách dosáhnout v nárazech 70 až 90 kilometrů v hodině.

Další zprávy