Nejcennější značky světa. Projděte si nový žebříček

Ekonomika Lucie Hrdličková, Ekonomika
27. 5. 2015 8:47
Apple se po roce vrátil do čela nejdražších značek světa BrandZ Top 100, který sestavuje výzkumná agentura Millward Brown.
Apple Watch (ilustrační foto)
Apple Watch (ilustrační foto) | Foto: Reuters

Praha – Nejcennější značkou světa je opět Apple. Po roce se vrátil do čela žebříčku BrandZ Top 100, jehož nejnovější vydání dnes zveřejnila agentura Millward Brown.

Brand z kalifornského Cupertina, reprezentovaný nakousnutým jablkem, za poslední rok vyrostl o dvě třetiny na 247 miliard dolarů. Technologická značka s velkým náskokem porazila Google, který s hodnotou 174 miliard dolarů spadl na druhé místo.

Značka Obor Hodnota
1. Apple Technologie 247 mld. USD
2. Google Technologie 173,7 mld. USD
3. Microsoft Technologie 115,5 mld. USD
4. IBM Technologie 94 mld. USD
5. Visa Platební služby 92 mld. USD
6. AT&T Telekomunikace 89,5 mld. USD
7. Verizon Telekomunikace 86 mld. USD
8. Coca-Cola Nápoje 83,8 mld. USD
9. McDonald´s Fast food 81,2 mld. USD
10. Marlboro Tabák 80,4 mld. USD
11. Tencent Technologie 76,6 mld. USD
12. Facebook Technologie 71,1 mld. USD
13. Alibaba Group Obchod 66,4 mld. USD
14. Amazon.com Obchod 62,3 mld. USD
15. China Mobile Telekomunikace 59,9 mld. USD
16. Wells Fargo Bankovnictví 59,3 mld. USD
17. GE Více oborů 59,3 mld. USD
18. UPS Logistika 51,8 mld. USD
19. Disney Zábava 43 mld. USD
20. MasterCard Platební služby 40,2 mld.USD

Nejdražším sektorem jsou z pohledu značek právě technologické firmy. Na celkové hodnotě aktuálního žebříčku, která činí 3,3 bilionu dolarů, se podílejí 44 procenty.

Hodnota značky Apple vzrostla za posledních 10 let o 1446 procent. Podle odborníků se v ní odráží důslednost a sebevědomí firmy, kterých Apple dobře využívá. Za své telefony a další produkty si účtuje prémiovou cenu – například u nových iPhonů 6 se spekuluje až o sedmdesátiprocentní marži.

Technologie rostou především na úkor maloobchodu. Jeho podíl se za posledních 10 let snížil z třetiny na pětinu hodnoty všech značek v BrandZ Top 100. Záchranou kategorie je úspěšný čínský e‑shop Alibaba, který ale nemá žádnou síť kamenných poboček. Jeho značka i díky úspěšnému úpisu akcií na burzu v minulém roce přeskočila zaběhlé americké maloobchodníky, jako je Amazon nebo Walmart.

Vedle maloobchodu v žebříčku zaostává také Evropa. Její sílu však reprezentuje jedna důležitá kategorie – luxus. Osm z deseti top značek pochází z Evropy. Luxusu dominuje francouzský módní dům Louis Vuitton s hodnotou 27,4 miliardy dolarů.

Čtěte více v dnešních Hospodářských novinách.

 

Právě se děje

Další zprávy