Praha – Nejcennější značkou světa je opět Apple. Po roce se vrátil do čela žebříčku BrandZ Top 100, jehož nejnovější vydání dnes zveřejnila agentura Millward Brown.
Brand z kalifornského Cupertina, reprezentovaný nakousnutým jablkem, za poslední rok vyrostl o dvě třetiny na 247 miliard dolarů. Technologická značka s velkým náskokem porazila Google, který s hodnotou 174 miliard dolarů spadl na druhé místo.
Značka | Obor | Hodnota |
1. Apple | Technologie | 247 mld. USD |
2. Google | Technologie | 173,7 mld. USD |
3. Microsoft | Technologie | 115,5 mld. USD |
4. IBM | Technologie | 94 mld. USD |
5. Visa | Platební služby | 92 mld. USD |
6. AT&T | Telekomunikace | 89,5 mld. USD |
7. Verizon | Telekomunikace | 86 mld. USD |
8. Coca-Cola | Nápoje | 83,8 mld. USD |
9. McDonald´s | Fast food | 81,2 mld. USD |
10. Marlboro | Tabák | 80,4 mld. USD |
11. Tencent | Technologie | 76,6 mld. USD |
12. Facebook | Technologie | 71,1 mld. USD |
13. Alibaba Group | Obchod | 66,4 mld. USD |
14. Amazon.com | Obchod | 62,3 mld. USD |
15. China Mobile | Telekomunikace | 59,9 mld. USD |
16. Wells Fargo | Bankovnictví | 59,3 mld. USD |
17. GE | Více oborů | 59,3 mld. USD |
18. UPS | Logistika | 51,8 mld. USD |
19. Disney | Zábava | 43 mld. USD |
20. MasterCard | Platební služby | 40,2 mld.USD |
Nejdražším sektorem jsou z pohledu značek právě technologické firmy. Na celkové hodnotě aktuálního žebříčku, která činí 3,3 bilionu dolarů, se podílejí 44 procenty.
Hodnota značky Apple vzrostla za posledních 10 let o 1446 procent. Podle odborníků se v ní odráží důslednost a sebevědomí firmy, kterých Apple dobře využívá. Za své telefony a další produkty si účtuje prémiovou cenu – například u nových iPhonů 6 se spekuluje až o sedmdesátiprocentní marži.
Technologie rostou především na úkor maloobchodu. Jeho podíl se za posledních 10 let snížil z třetiny na pětinu hodnoty všech značek v BrandZ Top 100. Záchranou kategorie je úspěšný čínský e‑shop Alibaba, který ale nemá žádnou síť kamenných poboček. Jeho značka i díky úspěšnému úpisu akcií na burzu v minulém roce přeskočila zaběhlé americké maloobchodníky, jako je Amazon nebo Walmart.
Vedle maloobchodu v žebříčku zaostává také Evropa. Její sílu však reprezentuje jedna důležitá kategorie – luxus. Osm z deseti top značek pochází z Evropy. Luxusu dominuje francouzský módní dům Louis Vuitton s hodnotou 27,4 miliardy dolarů.