Mikina pro malé pravičáky? Řetězec C&A žehlí přešlap s nacistickou symbolikou

Michaela Váňová
26. 10. 2018 14:24
Mikina se symboly obvyklými na neonacistických akcích byla k dostání i v Česku. Hned po smršti rozzlobených reakcí byla stažena z prodejen i z e-shopu.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Na netypické zákazníky nejspíše omylem zacílil módní řetězec C&A. V dětské sekci byla k dostání mikina s podobnými nápisy a symboly, které nosí pravicoví extremisté, mimo jiné na demonstrace či koncerty. Následné reakce na sociálních sítích donutily firmu rychle jednat.

Černá mikina s kapucí v ceně 15 eur (v přepočtu necelých 390 korun) měla na hrudi bílý nápis "Division", napsaný typickým, pro tuto skupinu stylizovaným švabachem. Nápis navíc doplňovaly další prvky a loga v barvách, které mohly mnohým připomínat symboliku německého nacismu - právě takovou, jaká se často objevuje na akcích pravicově extremistických skupin.

Mikina byla k dostání i v Česku a hned po smršti rozzlobených komentářů na Twitteru byla stažena z prodejen i z e-shopu. "C&A v žádném případě nemá k této skupině žádný vztah. Bohužel jsme nevěděli, že písmo připomíná motivy, které používají také extremistické skupiny," omluvil se v reakci pro Aktuálně.cz oblastní ředitel řetězce Norbert W. Scheele. Kauzu podle něj firma využila k přehodnocení vnitřních procesů tvorby designu a jeho schvalování.

Podle experta na extremismus Miroslava Mareše však jde kolem tohoto modelu mikiny o zbytečnou morální paniku. "Motiv celkově obsahuje i zcela jiné věci než to, co by mohlo být blízké neonacistické symbolice. Podobné kampaně slouží k profilaci různých fanatiků a vedou k zamlžování skutečných společenských problémů, komentuje situaci s tím, že pak některé děti mohou vnímat nošení takových motivů jako generační vzpouru, aniž by znaly podstatu nacismu."

Není to přitom poprvé, co musel nějaký oděvní řetězec řešit podobný problém. I španělská Zara čelila opakovaně kritice kvůli údajnému použití nacistické symboliky. V roce 2014 německý deník Spiegel upozornil na proužkované dětské tričko s šesticípou žlutou hvězdou na hrudi, které připomínalo oděvy vězňů z koncentračního tábora. Společnost později uvedla, že design byl inspirován výhradně šerifskou hvězdou známou z klasických westernových filmů.

Další nadnárodní řetězec Mango prodával před čtyřmi lety dámskou blůzu se symbolem, který některým připomínal jizvu slavného kouzelníka Harryho, jiní v něm však viděli symbol SS, tedy zkratku pro "Schutzstaffel" - ozbrojenou organizaci hitlerovské NSDAP.

V roce 2007 zase musela značka Zara stáhnout barevnou kabelku se symboly hákového kříže. Veřejné nošení podobných symbolů je totiž v řadě zemí zakázané a někteří kvůli tomu byli v minulosti i stíháni. "Každý čin se ovšem posuzuje individuálně a záleží na celkovém kontextu použití symboliky. České právo nemá nějaký seznam zakázaných symbolů," upozornil již dříve Mareš.

 

Právě se děje

před 30 minutami

Jablonec a Liberec odehrají v boji s pandemií imaginární derby

Fotbalisté Jablonce a Liberce sice kvůli pandemii nového koronaviru a přerušení ligy nebudou moci o prvním dubnovém víkendu odehrát plánované podještědské derby na hřišti, zápas se ale uskuteční aspoň imaginárně. Severočeští rivalové začnou v pondělí na odložené utkání prodávat vstupenky v hodnotě 100 korun a výtěžek věnují Krajské nemocnici v Liberci na podporu v boji s nemocí COVID-19.

Fanoušci si mohou v internetové síti Ticketstream kupovat lístky až do neděle, kdy se mělo derby původně hrát. Počet charitativních vstupenek není nijak omezen.

"Místo prestižní fotbalové bitvy se teď svádí jiný a mnohem zásadnější boj, a to boj o lidské životy. Nesvádí ho fotbalisté na zeleném trávníku, ale zdravotníci v nemocnicích. Jejich soupeř je bohužel obzvlášť zákeřný a o to jsou jejich statečné a obětavé výkony obdivuhodnější. V tom boji jim všichni musíme aspoň symbolicky pomoct," uvedly kluby ve společném prohlášení.

Fanoušci po zaplacení obdrží e-mailem speciální elektronickou vstupenku. "Poslouží vám jako stálá připomínka toho, že když to bylo třeba, nezůstali jste v ofsajdu. Věříme, že se v našem kraji najde dost lidí, kteří své zdravotníky v jejich zápase nenechají samotné. Pořiďte si svou vstupenku na derby proti koronaviru, pořiďte ji i svým blízkým. Nikdy nevíte, kdy někdo z nich pomoc zdravotníků bude taky potřebovat," dodali severočeští rivalové.

Podobnou iniciativu spustila nedávno Zbrojovka Brno, která se snaží vyprodat někdejší stadion Lužánky při imaginárním utkání se Slavií. Jde o připomínku slavného zápasu z října 1996, na který dorazilo 44.120 diváků, což je dodnes nejvyšší návštěva samostatné ligy. Výtěžek z virtuálních vstupenek získá na boj s koronavirem brněnská Fakultní nemocnice v Bohunicích.

Další zprávy