Maso vystřídal jogurt, pivo si drží pozici. Staré letáky ukázaly proměnu nákupů Čechů

Ekonomika Ekonomika
25. 9. 2019 12:50
Jogurt se dostal na první místo coby nejčastěji propagovaný produkt na titulních stranách letáků. Naproti tomu kuřecí maso, které bylo jedničkou před třemi lety, se propadlo až na 11. pozici. Pivo i po třech letech drží druhou příčku. Ukazuje to nová analýza společnosti Česká distribuční, která letáky obchodních řetězců doručuje.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Česká distribuční

"Přední strany mohou hodně napovědět o tom, jací my Češi jsme. Obchodníci tam umisťují produkty, které mají největší šanci nás zaujmout," vysvětluje šéf České distribuční Petr Sikora. "Podobnou analýzu jsme dělali před třemi lety. Tehdy bylo nejčastěji inzerované kuřecí maso, to letos není ani v první desítce," dodává. Průzkum analyzoval 112 letáků z letošního roku od 60 různých obchodů. 

Jogurty se teď na titulních stranách objevují nejčastěji, podle průzkumu tvoří devět procent nabídky. "V roce 2016 byly s pouhými třemi procenty až na 13. místě," uvádí zpráva. Oblíbené zůstává pivo, které si drží druhou pozici a mezi úvodními produkty ho lze najít v sedmi procentech případů. Do top trojky se mezi potravinami dostaly ještě sýry s šesti procenty.

Průzkum se zaměřil i na další odvětví. "Většinou jsou výsledky poměrně vyrovnané, ale v některých případech jsou oblíbenci zřejmí. Třeba v obchodech se sportovním vybavením jasně vede sportovní obuv, která tvoří dokonce více než polovinu titulní nabídky," komentuje data Sikora.

Výrazný úspěch mají léky proti bolesti v lékárnách, ty tvoří více než čtvrtinu nabídky. V hobby obchodech je pak nejpopulárnější osvětlení (26 procent).

Hobbymarkety sází na emoce

Zatímco nejvíce položek mají na titulní straně letáků řetězce - a to v průměru devět, jen s třemi položkami si vystačí obchody se sportovním vybavením a oblečením. "Rekordmani dokážou naskládat na stránku až kolem třiceti položek. Často ale zůstává přední strana zcela bez nabídky a zdobí ji jen imageová fotografie," doplňuje zpráva.

Podle Sikory je "prázdná" přední strana nový trend. "Na slevy může lákat každý - aby se obchody vzájemně odlišily, musí si vytvořit osobitý styl a způsob komunikace. A letáky jsou ideálním prostorem pro navázání vztahu se zákazníky. Jako průkopníci se v tomto směru ukázaly třeba hobby obchody. Už od titulní stránky na čtenáře vyzařují emoce. Obchodník působí jako parťák, který jim rozumí a umí poradit," doplňuje.

Zajímavostí hobby obchodů je i to, že naprostou většinu výrobků na titulních stranách nezlevňují. Celých 88 procent produktů nabízejí bez slevy. Naopak u drogerie tvoří slevy 95 procent nabídky.

Z hlediska výše slevy jsou nejštědřejší obchody s nábytkem, které nabízejí průměrnou slevu 55 procent. Pro všechny kategorie dohromady je průměrná sleva 36 procent. Za zmínku stojí také nejčastěji se vyskytující sleva, což je 50 procent.

 

Právě se děje

Další zprávy