Praha - Na pražskou burzu míří po roce a půl nová emise akcií. Už 2. prosince se tu začne obchodovat s akciemi nápojářské společnosti Kofola ČeskoSlovensko.
Proti původním plánům Kofola výrazně navýší počet nabízených akcií. K 275 tisíc nových akcií přibyde až 1 900 000 akcíí současného minoritního akcionáře, jímž je fond Enterprise Investors. Kolik akcií se skutečně dostane na trh závisí na dosažené ceně. Ta je nyní stanovena v rozmezí 500 do 650 korun, což by celou společnost ohodnotilo až na částku kolem 14 miliard korun.
Důvodem, proč se počet nabízených akcií zvýšil na více než dvojnásobek, je podle vyjádření finančního ředitele Kofoly Daniela Buryše vysoký zájem investorů. Dalším motivem byla ale i jejich kritika - stáli o to, aby se obchodovalo s větším balíkem akcií, jak potvrdil Antonín Piskáček, ředitel odboru Erste Corporate Finance, která emisi technicky zajišťuje.
Celkový balík nabízený na burze by tak v závislosti na ceně, kterou budou investoři ochotni zaplatit, může vzrůst až na 2 175 000 kusů, což by odpovídalo zhruba 10 procentům ve firmě.
Jen několik dní po zahájení obchodování v Praze se akcie objeví i na varšavské burze. Společnost zároveň deklarovala, že chce vyplácet na dividendách 30 procent čistého zisku.
Dnes začíná "road show", v rámci něhož bude aranžér emise nabízet možnost investovat do Kofoly fondům v Londýně, Vídni, Varšavě, Praze a Frankfurtu. Bude též oslovovat drobné investory v Česku i na Slovensku. Podle Janise Samarase, ředitele a spolumajitele Kofoly, je spotřebitel, který produkty firmy dobře zná, současně ideálním akcionářem.
Kofola letos své sídlo přestěhovala z Polska do České republiky, do Ostravy. V říjnu oznámila, že společnost Kofola ČeskoSlovensko navýší svůj základní kapitál ze současných dvou milionů korun na 2,2 miliardy korun. Má se tak stát vydáním 22 milionů nových akcií, přičemž každá bude mít nominální hodnotu 100 korun.
Skupině Kofola letos vzrostl za tři čtvrtletí prodej meziročně o 16,3 procenta na 5,56 miliardy korun. Jde o nejlepší výsledek skupiny. Ta má osm výrobních závodů, působí v Polsku, ČR, na Slovensku, ve Slovinsku a v Rusku. Zaměstnává 2 300 lidí, z toho zhruba 700 v Česku. K výrobkům firmy Kofola vedle stejnojmenného nápoje patří ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex, nápoje značky Chito, Top Topic nebo Citro Cola.
Většinovým vlastníkem Kofoly je společnost KSM Investment, která patří rodině Samarasů, jež značku Kofola po roce 1990 oživila.
Fond Enterprise Investors, který je v Kofole už od roku 2008, nyní vlastní 43 procent společnosti. Postupně se z ní ale chce stáhnout. Prvním krokem je právě nabídka části podílu na burze.