Internetový obchod Amazon, který v roce 1994 založil Jeff Bezos, má nyní značku oceněnou podle odhadů na 684 miliard USD (14,7 bilionu Kč). Hodnota Applu, založeného v roce 1976, podle Kantaru činí 612 miliard USD.
Celková hodnota 100 značek dosahuje 7,1 bilionu USD a žebříčku stále dominují značky ze Spojených států. Do první desítky se dostaly dvě čínské značky, a to sociální síť Tencent a internetový obchod Alibaba.
"Čínské značky pomalu, ale vytrvale postupují a dosáhly už významného pokroku. Stále více firem totiž využívá svůj vlastní technologický vývoj a prokazuje schopnost přizpůsobit se hlavním trendům, které utvářejí Čínu a světový trh," uvedl ředitel oddělení globální strategie v Kantar BrandZ Graham Staplehurst.
Pěti značkám se podařilo více než zdvojnásobit hodnotu. Jsou to čínští internetoví prodejci Pinduoduo a Meituan, čínský výrobce likéru Moutai, čínská síť TikTok a americká automobilka Tesla.
Tesla, založená v roce 2003, je také nejrychleji rostoucí značkou a nejhodnotnější automobilovou značkou. Meziročně zvýšila hodnotu o 275 procent na 42,6 miliardy USD.
Americké značky se na celkové hodnotě značek v žebříčku podílejí 74 procenty. Čínské značky 14 procenty a evropské osmi procenty. Před deseti lety měly čínské značky v žebříčku podíl 11 procent a evropské 20 procent, upozornil Kantar.
Největší evropskou značkou je na 21. místě značka luxusních doplňků Louis Vuitton, další je na 26. místě německá softwarová skupina SAP. Jedinou britskou značkou v seznamu je Vodafone na 60. místě, uvedla agentura Reuters.
Deset nejhodnotnějších značek světa:
Pořadí | Značka | Hodnota (v mld. USD) |
Meziroční změna hodnoty (v procentech) |
1. | Amazon | 683,852 | +64 |
2. | Apple | 611,997 | +74 |
3. | 457,998 | +42 | |
4. | Microsoft | 410,271 | +26 |
5. | Tencent | 240,931 | +60 |
6. | 226,744 | +54 | |
7. | Alibaba | 196,912 | +29 |
8. | Visa | 191,285 | +2 |
9. | McDonald's | 154,921 | +20 |
10. | MasterCard | 112,876 | +4 |
Zdroj: Kantar BrandZ
Video: Nejpopulárnější čínská aplikace učí mladé straníky "správnému" politickému myšlení