Facebook poprvé uvedl, kolik příspěvků smazal kvůli problémovému obsahu

ČTK ČTK
16. 5. 2018 14:10
Jasně největší kategorii mezi zablokovanými příspěvky tvořil s 837 miliony případů obsah, který Facebook označuje jako spam.
Facebook o nás sbírá data, i když na něm nejsme. | Video: Jan Hrušovský

San Francisco - Společnost Facebook v úterý vůbec poprvé zveřejnila konkrétní čísla týkající se boje proti problémovým příspěvkům a falešným účtům na své sociální síti. Podle zprávy o vymáhání komunitních standardů odstranil Facebook za první tři měsíce roku 2018 téměř 866 milionů příspěvků a 583 milionů falešných účtů.

Jasně největší kategorii mezi zablokovanými příspěvky tvořil s 837 miliony případů obsah, který Facebook označuje jako spam. Jde o "neautentickou aktivitu" provozovanou automatizovanými systémy či koordinované zveřejňování obsahu na vícero účtech zároveň s cílem šířit "zavádějící" sdělení, ať už komerční nebo jiné povahy.

Zbytek odstraněných příspěvků tvoří nevhodný sexuální obsah (21 milionů), příspěvky, které "glorifikují násilí nebo oslavují utrpení a ponížení jiných" (3,4 miliony), nenávistná sdělení (2,5 milionu) a teroristická propaganda (1,9 milionu).

Facebook zároveň uvedl, že drtivou většinu nevhodného obsahu odhalily firemní systémy dříve, než jej kdokoli z uživatelů nahlásil. V případě spamu to bylo údajně takřka 100 procent, u fotek a videí zobrazujících nahotu 96 procent a v případě násilného obsahu 86 procent.

Při identifikaci projevů nenávisti "ještě technologie tak dobře nefunguje" a nahlásila jen 38 procent následně odstraněných příspěvků. Facebook také údajně falešné účty odstraňoval zpravidla v řádu minut od okamžiku jejich zřízení.

Provozovatel největší sociální sítě světa čelí delší dobu tlaku kvůli problémům s regulací nenávistného či násilného obsahu a jak zástupci světových vlád, tak akademici či aktivisté kalifornskou společnost dlouho vyzývají, aby do svého postupu proti těmto fenoménům vnesla více světla.

Viceprezident Facebooku pro management produktů Guy Rosen nyní uvedl, že firma za posledních 18 měsíců v tomto směru své snahy výrazně zintenzivnila a plánuje o odstraňování obsahu zveřejňovat zprávy přibližně každých šest měsíců.

"Tohle je začátek cesty, nikoli její konec, a my se snažíme být tak otevření, jak to jen jde," citoval deník The Guardian Richarda Allan, který působí jako viceprezident veřejných záležitostí pro Evropu, Blízký východ a Afriku.

Deník The New York Times ale vidí v otevřenosti Facebooku rezervy, když například společnost neposkytla příklady příspěvků, které odstranila jakožto příliš násilné nebo nenávistné.

"Sociální síť uvedla, že ze svých stránek za první tři měsíce roku 2018 smazala více příspěvků než v posledním čtvrtletí loňského roku, ale neuvedla žádná konkrétní čísla z minulých let, tudíž je těžké posoudit, do jaké míry své úsilí zvýšila," napsal americký list.

"Je to výborný první krok," řekla The Guardian o nové zprávě Jillian Yorková z organizace Electronic Frontier Foundation, která monitoruje svobodu projevu na internetu. "Nemáme však představu o počtu nesprávně smazaných příspěvků, o počtu stížností, po nichž je obsah obnoven. Také bychom rádi viděli lepší informování uživatelů, když dojde k zásahu na jejich účtu, aby věděli o konkrétním přečinu," dodala.

 

Právě se děje

před 13 minutami

Jablonec a Liberec odehrají v boji s pandemií imaginární derby

Fotbalisté Jablonce a Liberce sice kvůli pandemii nového koronaviru a přerušení ligy nebudou moci o prvním dubnovém víkendu odehrát plánované podještědské derby na hřišti, zápas se ale uskuteční aspoň imaginárně. Severočeští rivalové začnou v pondělí na odložené utkání prodávat vstupenky v hodnotě 100 korun a výtěžek věnují Krajské nemocnici v Liberci na podporu v boji s nemocí COVID-19.

Fanoušci si mohou v internetové síti Ticketstream kupovat lístky až do neděle, kdy se mělo derby původně hrát. Počet charitativních vstupenek není nijak omezen.

"Místo prestižní fotbalové bitvy se teď svádí jiný a mnohem zásadnější boj, a to boj o lidské životy. Nesvádí ho fotbalisté na zeleném trávníku, ale zdravotníci v nemocnicích. Jejich soupeř je bohužel obzvlášť zákeřný a o to jsou jejich statečné a obětavé výkony obdivuhodnější. V tom boji jim všichni musíme aspoň symbolicky pomoct," uvedly kluby ve společném prohlášení.

Fanoušci po zaplacení obdrží e-mailem speciální elektronickou vstupenku. "Poslouží vám jako stálá připomínka toho, že když to bylo třeba, nezůstali jste v ofsajdu. Věříme, že se v našem kraji najde dost lidí, kteří své zdravotníky v jejich zápase nenechají samotné. Pořiďte si svou vstupenku na derby proti koronaviru, pořiďte ji i svým blízkým. Nikdy nevíte, kdy někdo z nich pomoc zdravotníků bude taky potřebovat," dodali severočeští rivalové.

Podobnou iniciativu spustila nedávno Zbrojovka Brno, která se snaží vyprodat někdejší stadion Lužánky při imaginárním utkání se Slavií. Jde o připomínku slavného zápasu z října 1996, na který dorazilo 44.120 diváků, což je dodnes nejvyšší návštěva samostatné ligy. Výtěžek z virtuálních vstupenek získá na boj s koronavirem brněnská Fakultní nemocnice v Bohunicích.

Další zprávy