Češi už pijí energy drinky jako limonádu, ukazují tržby. Mladé to ničí, varují lékaři

ada ada
5. 9. 2019 8:58
Energetické nápoje jdou v Česku na odbyt. Loni celé odvětví vzrostlo o pětinu na 2,4 miliardy korun. Výsledky zveřejnila firma Al-Namura, která vyrábí například značku Big Shock!. Sama Al-Namura loni zvedla zisk o 31 procent. A růst zaznamenali také konkurenční prodejci energy drinků. Jejich častými konzumenty jsou přitom podle průzkumů rodiny s dětmi nad 15 let. Pět procent oslovených pije tento druh nápojů i několikrát týdně. Lékaři přitom před konzumací energetických nápojů ve větším objemu varují. Jde podle nich o přípravek sportovní výživy, který patří spíše do lékáren než na pulty obchodů.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

"Trh energetických nápojů se v ČR v roce 2018 vyvíjel, stejně jako v posledních letech, velmi pozitivně. Celá kategorie rostla v hodnotě o 19,3 procenta. Růstový trend byl patrný i v objemu prodaných produktů, a to o 12,9 procenta," uvádí Al-Namura.

Podle průzkumu agentury Nielsen se v období od dubna 2018 do března 2019 prodalo celkem 51,4 milionu litrů energy drinků, což je meziroční nárůst o 11 procent.

Samotné Al-Namuře loni dle výroční zprávy vzrostl obrat o sedm procent na 506 milionů korun, zisk jí pak vyskočil na 52,2 milionu korun. Za Big Shock firma loni utržila 320,9 milionu korun - tedy meziročně přes osm procent více.

Konkurenční prodejce energetických nápojů Red Bull ČR loni zvýšil podle své výroční zprávy zisk skoro o 30 procent na 19,1 milionu korun. Tržby společnosti stouply o zhruba desetinu na 731,8 milionu korun.

Zatímco Red Bull ČR se soustřeďuje hlavně na prodej své vlajkové lodi - energetických nápojů, Al-Namura má ve svém portfoliu také čaj Ahmad Tea, ledovou kávu Mr. Brown a další produkty.

S úmyslem vlastního energy drinku vyšla na trh také Coca-Cola, která v Evropě letos začala testovat drink zvaný Energy. K testování si vybrala Španělsko a Maďarsko, na dalších trzích plánuje novinku - zacílenou na lidi ve věku 18 až 35 let - nasadit během letošního a příštího roku. Coca-Cola přitom před čtyřmi lety koupila podíl ve značce Monster. Kvůli vlastnímu chystanému energy drinku ale mezi oběma značkami vznikl spor, který skončil arbitráží, již Coca-Cola vyhrála.

Energy drink místo limonády

Z průzkumu agentury Nielsen mezi pětistovkou respondentů v Česku vyplývá, že nejoblíbenější značkou mezi konzumenty energy drinků je v současnosti Red Bull, a to u 30 procent oslovených. Následuje Big Shock s 16 procenty a Semtex s 10 procenty.

"Energetické nápoje se prodávají ve větších baleních. Lidé je pijí více jako limonádu než jako funkční energy drink, což ale není jejich podstata. Energetické nápoje mají na trhu své místo jako funkční nápoje a jako takové by se měly prodávat a konzumovat," připomíná ředitel Kofoly Československo Daniel Buryš.

Patří do lékáren, míní lékaři

Lékaři přitom před konzumací energetických nápojů ve větším objemu tradičně varují. Jde podle nich o přípravek sportovní výživy, který patří spíše do lékáren než na pulty obchodů.

"Negativním jevem s tím spojeným je neurologická závislost na kofeinu a taurinu a dalších látkách, které zpravidla obsahují, protože mozek si zvykne na krátkodobé posílení své funkce a vyžaduje ho pak opakovaně. Když jste ale momentálně díky látkám z energetických nápojů chvíli svěžejší, následně budete o to unavenější," upozorňuje obezitolog Fakultní nemocnice Motol Zlatko Marinov.

Podle něj by energetické nápoje neměly pít děti a ti, kteří je používají proto, že potřebují překročit fyziologické schopnosti svého těla - například při učení nebo řízení. "Měli by raději své tělo nepřetahovat a poslouchat ho a řídit se podle něj," dodává Marinov.

Několikrát týdně je už moc

Podle spotřebitelského panelu GfK si energetické nápoje kupuje v Česku každá třetí domácnost, více pak rodiny s dětmi nad 15 let. Ty si tyto nápoje koupí několikrát ročně ve více než polovině případů. Během sledovaných 12 měsíců průměrně spotřebovala kupující domácnost 11 litrů těchto nápojů, uvedla GfK letos v květnu.

Pět procent oslovených v průzkumu Nielsen si energetický nápoj dá několikrát do týdne, sedm procent z nich pak zhruba jednou týdně. Méně často než jednou za měsíc ho pije 22 procent dotázaných a 51 procent lidí ho nikdy nekonzumovalo.

Pokud někdo energy drinky pije jednou týdně, jde podle diabetologa IKEM Martina Haluzíka ještě o přijatelné množství. "Pokud několikrát denně, tak už ne. Po konzumaci více cukru a více energetické hodnoty začne člověk přibírat. Zvýšená konzumace kofeinu pak způsobuje rychlejší činnost srdce, lidé se srdečními poruchami nebo obezitou, či dokonce cukrovkou by je neměli konzumovat vůbec. Děti stejně tak, u nich to navíc může více vést i k poruchám spánku," varuje před vlivem energetických nápojů Haluzík.

 

Právě se děje

Další zprávy