Ekonomika,
ČTK
15. 7. 2020 11:20
Když v roce 2001 představil americký inženýr Dean Kamen vozítko segway, sliboval dopravní revoluci. O devatenáct let později firma, která tehdy Kamenovi patřila, oznámila, že s výrobou elektronických dvojkolek končí. Zatímco mezi turisty si vozítka získala oblibu, obyvatelé (například centra Prahy) si mnohdy vymohli jejich zákaz.
Nástupci
Po segwaích přišli v průběhu let na trh s elektronickými vozítky i další výrobci, mezi nimi třeba americká firma Lime, která v roce 2017 představila stejnojmenné elektrokoloběžky.
O rok později vstoupila služba Lime i do Česka, kde její produkt začal po chvíli používání vyvolávat podobné spory jako segwaye. S jejich příchodem výrazně vzrostl hlavně počet kolizí s chodci, přestože koloběžky patří stejně jako kola na silnici. Firma v české metropoli podle dřívějších informací provozuje 1500 koloběžek, působí také v Brně. Obě města usilují o jejich regulaci.
Kromě firmy Lime v Praze jezdí například také elektrokola Freebike společnosti Homeport, v jihomoravském hlavním městě zase elektrické koloběžky společnosti Bird.