Turisty milované, ostatními nesnášené: Končí výroba vozítek segway, pirátů chodníků

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
15. 7. 2020 11:20
Když v roce 2001 představil americký inženýr Dean Kamen vozítko segway, sliboval dopravní revoluci. O devatenáct let později firma, která tehdy Kamenovi patřila, oznámila, že s výrobou elektronických dvojkolek končí. Zatímco mezi turisty si vozítka získala oblibu, obyvatelé (například centra Prahy) si mnohdy vymohli jejich zákaz.
Vozítka segway v Praze
Vozítka segway v Praze | Foto: Radek Bartoníček

Segwaye v Praze

V Praze se segwaye začaly rozšiřovat krátce po zahájení sériové výroby. Prodeje vzrostly s představením jejich druhé generace v roce 2006, která dostala výkyvná řidítka k určování směru místo původního otočného kroužku. Na provoz segwayů, které využívali především turisté, si dlouhodobě stěžovaly radnice pražských městských částí, kritizovali ho také mnozí obyvatelé centra.

Plošné vytlačení vozítek z širšího středu české metropole umožnila novela zákona o silniční dopravě, který na segwaye původně pohlížel jako na chodce. Zákaz vjezdu město schválilo v červenci 2016, kvůli chybějícím značkám jej ale nemohlo vymáhat, a jezdci tak z ulic zmizeli až o půl roku později, kdy centrum města obsypaly desítky značek. Jejich instalace vyšla na 3,7 milionu korun.

Segwaye nesmějí jezdit v pražské památkové rezervaci, v celé Praze 1, části Prahy 2, Žižkova, Prahy 4 a Smíchova, území Libně, Holešovic a Letné.

Proti zákazu podala žalobu asociace sdružující asi dvě desítky provozovatelů segwayů. Sdružení se domáhalo zrušení opatření. Soud dal v minulosti zapravdu městu, žalobci pak ale uspěli s kasační stížností a vymohli si nové projednání věci. Pražský městský soud ale v dubnu loňského roku žalobu asociace provozovatelů znovu zamítl.

V současné době jsou v Praze a dalších městech obdobným problémem spíše sdílené elektrokoloběžky.

 

Právě se děje

Další zprávy